Poznań będzie miał nową trasę tramwajową

Poznań będzie miał nową trasę tramwajową
jwo
20.08.2015, o godz. 4:35
czas czytania: około 2 minut
0

Podczas środowej konferencji w Urzędzie Miasta Poznań ogłoszono projekt powstania nowej trasy tramwajowej w stolicy Wielkopolski. Połączy ona Żegrze z ul. Unii Lubelskiej.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

– To oczywiście projekt nieporównywalny z trasą na Naramowice. To raczej gospodarskie spojrzenie i wykorzystanie istniejącego potencjału – powiedział Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania, przedstawiając plan wybudowania nowej trasy tramwajowej między rondem Żegrze a Unii Lubelskiej.

Od roku 2014 Poznańskie Inwestycje Miejskie na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego pracują nad koncepcją oraz dokumentacją projektową dla inwestycji określonej jako: “Modernizacja trasy tramwajowej ul. Kórnicka – os. Lecha – rondo Żegrze”.

Budowa tej trasy razem z pętlą tramwajową została zapisana w “Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania” oraz “Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla miasta Poznania na lata 2014 – 2025”.

Miasto podjęło już wstępne starania o dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Budowa tego odcinka jest po pierwsze korzystna dla mieszkańców tej części miasta a po drugie pozwoli na spore oszczędności. Samo skrócenie trasy linii nr 5 o odcinek, na którym obłożenie pasażerów jest i tak niewielkie, pozwoli na zmniejszenie kosztów o 675 tys. zł rocznie. Kolejne oszczędności przyniesie reorganizacja układu pozostałych linii tramwajowych, kursujących na Starołękę.

– To odcinek mniej więcej 650 metrów toru podwójnego – wyjaśnia Jan Gosiewski, kierownik oddziału projektów Wydziału Transportu i Zieleni UMP. – Budowa odcinka od ronda Żegrze do ulicy Unii Lubelskiej zapewni bezpośrednie połączenie tramwajowe dużemu osiedlu przy ul. Falistej i ul. Unii Lubelskiej, które jest obecnie słabo skomunikowane z resztą miasta.

A są jeszcze i inne zalety tego rozwiązania: nowa trasa pozwoli uruchomić kolejne tereny inwestycyjne, ponieważ wokół niej rozciąga się obszar przeznaczony pod zabudowę mieszkaniową. – Lepiej wychodzić z infrastrukturą naprzeciw działaniom inwestycyjnym – uważa Gosiewski.

– Nie chcemy popełnić takich błędów jak przy budowie zajezdni na Franowie, kiedy nie pomyślano o Folwarcznej, czy osiedli na Naramowicach, gdzie najpierw powstała zabudowa mieszkaniowa, a później dopiero zaczęto myśleć o transporcie – dodaje prezydent Wudarski. – To oczywiście projekt nieporównywalny z trasą na Naramowice, to raczej gospodarskie spojrzenie i wykorzystanie istniejącego potencjału.

Koszt budowy omawianego odcinka trasy tramwajowej, przy założeniu nakładów w wysokości ok. 10,0-12,0 mln zł na 1 km trasy (tor podwójny wraz z siecią trakcyjną) oraz ok. 1,5-2,0 mln zł na pętlę, oszacowany został wstępnie na kwotę rzędu 8,0-10,4 mln zł.

Aktualnie PIM przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na wykonanie koncepcji i dokumentacji technicznej dla tej inwestycji. Przed ogłoszeniem zamówienia założenia koncepcji zostaną jeszcze skonsultowane z radą osiedla Starołęka – Marlewo – Minikowo.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024