Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Idea smart w transporcie miejskim

Idea smart w transporcie miejskim
dr hab. Maciej Szymczak, prof. nadzw. UEP
03.02.2016, o godz. 12:24
czas czytania: około 9 minut
0

Koncentrując się na sferze fizycznej życia w mieście, związanej z przemieszczaniem się ludzi i rzeczy – idea smart odnosi się w szczególności do usług świadczonych przez infrastrukturę miasta i do jej elementów obejmujących m.in. drogi, miejsca postojowe, przystanki, terminale oraz urządzenia obsługi ruchu.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Smart oznacza w języku angielskim „bystry”, „mądry”, „sprytny”, jednak najczęściej o składnikach martwej materii (np. urządzeniach) noszących tę cechę mówimy, że są inteligentne. Inteligentne mogą więc być różnego rodzaju osobiste karty służące do identyfikacji użytkownika, urządzenia, elementy infrastruktury, złożone z nich różne systemy, a także konglomeraty tych systemów, skoncentrowane na pewnym ograniczonym obszarze, także miasta. Właśnie idea inteligentnych miast stała się jednym z najbardziej ważkich i rozwojowych zagadnień ostatnich lat.

Istota mobilności

Idea inteligentnego miasta obejmuje bardzo szeroki aspekt problemów. Można powiedzieć, że dotyczy w zasadzie całokształtu życia miasta. Miasto inteligentne to miasto reaktywne – szybko i precyzyjnie reagujące na pojawiające się problemy i potrzeby, adaptujące się do zachodzących zjawisk i procesów. Ogólnie rzecz ujmując (mimo różnych ujęć i prób definiowania) sprowadza się ona do wykorzystania ICT (ang. information and communication technologies – szeroki zakres technologii umożliwiających  przesyłanie informacji) dla poprawy jakości życia i gospodarowania w mieście. Jednym z istotnych aspektów, które wpływają na tę jakość, jest swoboda poruszania się, gwarancja mobilności, łatwość, z jaką dociera się do wyznaczonego celu. Dobrze, jeśli aspekt mobilności wykazuje także atuty po stronie kosztów zewnętrznych i ekologii.

Idea smart odnosić się może do wszystkich podsystemów systemu miejskiego, w których występuje potrzeba przemieszczania osób lub rzeczy, a tych jest wiele. Wyróżnić tu można choćby system lokalnego transportu zbiorowego, system zaopatrzenia miasta w różnego typu dobra (w tym w wodę, gaz, ciepło) czy system wywozu odpadów i odprowadzania nieczystości. W tych systemach transport odgrywa kluczową rolę, ale popyt na przewozy generowany jest także w wielu innych sferach życia miasta, na przykład społecznej. Transport pełni tam istotną funkcję. W zasadzie bardzo trudno byłoby wskazać takie aktywności człowieka, które nie wymagają żadnego przemieszczania.

Warto zwrócić uwagę, z jakich elementów składa się koncepcja smart city, a także w jaki sposób odnoszą się one do transportu. Najważniejsze pośród nich są:

  • zdolność pozyskiwania szczegółowych danych dotyczących realizacji procesów zachodzących w mieście za pomocą różnego typu czujników, znaczników, urządzeń nadzoru, aparatury metrologicznej itp.; dostępność do urządzeń monitorowania i telematyki oraz ich różnorodność powodują, że zdolność ta jest obecnie szczególnie łatwa w implementacji w obszarze lokalnego transportu zbiorowego realizowanego różnymi gałęziami,
  • infrastruktura teleinformatyczna, która powinna obejmować centra przetwarzania danych (centra superkomputerowe) i sieci szerokopasmowe, zwłaszcza że w systemach transportowych pozyskuje się na bieżąco ogromne ilości danych (liczba środków transportu, liczba rejestrowanych zdarzeń) i muszą one być dostępne natychmiast dla szerokiej grupy interesariuszy (przewoźnik, zarząd transportu, nadzór ruchu, pasażerowie),
  • usługi elektroniczne, które powinny być też domeną administracji samorządowej (e-administracja) i zarządów transportu oraz które powinny obejmować możliwość zaplanowania podróży środkami publicznego transportu zbiorowego, nabycia biletu (także okresowego) drogą elektroniczną, sprawdzenia jego ważności, a w odniesieniu do prywatnych środków transportu – możliwość składania wniosków elektronicznych o rejestrację, czasową rejestrację i wyrejestrowanie pojazdu, a także możliwość pozyskania informacji o bieżącym stanie zatłoczenia na sieci drogowej,
  • efektywne procedury w zakresie zarządzania transportem w mieście, które w sposób szczególny powinny uwzględniać procedury przetwarzania danych – na tyle efektywne, aby uniknąć marnotrawstwa danych i uzyskać jak największą wartość informacyjną ze zgromadzonych danych, w tym narzędzia Big Data,
  • zdolność tworzenia wiedzy ze zdywersyfikowanych zasobów informacji pochodzących z różnych źródeł (środki transportu zbiorowego, elementy infrastruktury, pasażerowie, kierowcy prywatnych środków transportu), co powinno być traktowane jako następny krok w tworzeniu wartości ze zgromadzonych danych,
  • polityka otwartości, w ramach której obywatelom (w szczególności mieszkańcom miasta) udostępnia się wiele danych gromadzonych w mieście (w odpowiednich formatach, po niezbędnym ich odpersonalizowaniu), które następnie są wykorzystywane w specjalnie przygotowanych aplikacjach użytkownika (mobilnych) lub usługach internetowych czy są dostępne w dedykowanych repozytoriach i portalach, a także wybrane informacje i wiedzę będącą efektem ich przetworzenia; są one powszechnie dostępne i mają charakter publiczny,
  • kreatywność, innowacyjność i wzrost zaangażowania, które to cechy powinny być cechami działających w mieście instytucji, a zatem także lokalnych społeczeństw, populacji miasta – dotyczy to w równym stopniu pracowników instytucji i agend urzędu miasta związanych z transportem, jak i pasażerów transportu publicznego oraz kierowców samochodów prywatnych; w przypadku tych dwóch ostatnich grup cechy te powinny się odnosić przede wszystkim do zachowań komunikacyjnych.

Z perspektywy ekonomicznej należy zaś podkreślić, że podążanie w kierunku smart city powinno przynosić:

  • obniżenie kosztów funkcjonowania miasta (w tym kosztów transportu w mieście, z uwzględnieniem kosztów zewnętrznych),
  • podniesienie jakości życia i gospodarowania (w tym np. wygody przemieszczania się i bezpieczeństwa w transporcie),
  • ograniczenie zużycia zasobów (w tym paliwa w odniesieniu do wykonanej pracy przewozowej oraz czasu i przestrzeni potrzebnej na przemieszczenie danej liczby osób w określonej relacji).

Na ogół trudno jest uzyskiwać coraz lepsze efekty w tych trzech kategoriach jednocześnie, dlatego zazwyczaj mówi się o poprawie w zakresie jednego efektu przy utrzymaniu pozostałych na dotychczasowym poziomie, zwłaszcza jeśli jest on zadowalający dla mieszkańców.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024