II linia metra to jeden z największych projektów ostatnich lat w Warszawie. Centralny odcinek linii ma 6,1 km długości, łączy zachodnią i wschodnią część miasta tunelem, który został zbudowany około 8 metrów pod korytem Wisły. Odcinek, którego koszt budowy wyniósł około 1 mld USD, został uruchomiony w marcu 2015 roku i od tamtej pory korzysta z niego około 100 tys. pasażerów dziennie.
W ramach zamówienia ABB była odpowiedzialna za zaprojektowanie, prace inżynieryjne, instalację i uruchomienie siedmiu podstacji, dostarczając tym samym zasilanie prądem stałym (DC) dla linii trakcyjnej oraz zasilanie pomocnicze prądem przemiennym (AC) dla stacji metra. Każda z czterech podstacji, łączących w sobie zasilanie trakcji i zasilanie pomocnicze, wyposażona została w cztery zespoły transformatorowo-prostownikowe, co zapewnia odpowiedni poziom redundancji oraz nieprzerwane dostawy energii. Dzięki pozostałym podstacjom prądu przemiennego wysokiej jakości energia dostarczana jest na stacje metra oraz do pasaży handlowych.
Innowacyjny system
Aby jeszcze bardziej zmniejszyć oddziaływanie II linii metra na środowisko, na stacji Stadion Narodowy zainstalowano, oparty na dwuwarstwowych super-kondensatorach, największy tego rodzaju na świecie układ magazynowania energii (ESS). 40-megadżulowy system pozwala odzyskać i zmagazynować nadmiar energii pochodzącej z hamujących wagonów metra i umożliwia jej ponowne wykorzystanie. Ta specjalna funkcja pomaga zmniejszyć koszty operacyjne przy jednoczesnym zwiększeniu poziomu efektywności energetycznej.
Wśród produktów, jakie ABB dostarczyła w ramach zamówienia „pod klucz” znajdują się m.in. rozdzielnice średniego i niskiego napięcia, zespoły prostownikowe z transformatorami suchymi, urządzenia zabezpieczeń i sterowania, automatyka stacyjna, nadrzędny system sterowania i gromadzenia danych (SCADA) oraz wspomniany układ ENVILINE ESS.
Komentarze (0)