Senatorowie należący do Komisji Środowiska na posiedzeniu, które odbyło się 14 stycznia, rozpatrzyli nowelizację ustawy o odpadach oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Dokument wydłuża możliwość prowadzenia ewidencji odpadowej w formie papierowej do 30 czerwca.
Senacka komisja popiera zmiany, które wprowadzają m.in. obligo dla przedsiębiorców prowadzenia ewidencji odpadów w formie papierowej lub elektronicznej prowadzonej poza BDO w przypadku awarii.
Celem kolejnej poprawki jest wydłużenie terminów sprawozdawczości prowadzonej przez przedsiębiorców, gminy, marszałków województw oraz Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
Uchwalona przez Sejm nowela pozwoli przedsiębiorcom do końca czerwca prowadzić ewidencję odpadów zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej. Dokumenty muszą zostać wprowadzone do BDO najpóźniej do 31 lipca 2020 r. W przypadku awarii BDO również będzie można prowadzić ewidencje odpadów w formie papierowej lub elektronicznej ale przedsiębiorca będzie musiał niezwłocznie po ustaniu awarii wprowadzić dane do systemu, nie później jednak niż w 30 dni od dnia usunięcia usterki.
Jak podaje PAP, podczas posiedzenia komisji Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu przyznał, że nowela ustawy dotyczącej BDO (inicjatywa poselska) była spowodowana tym, że nie wszyscy przedsiębiorcy znaleźli się w Bazie. Jak podkreślił obowiązek rejestracji upłynął 24 lipca 2018 r. Jednak duże grono przedsiębiorców czekało z tym do ostatniej chwili, czyli do 1 stycznia 2020 r.
Przypominamy, że od 1 stycznia 2020 r. przedsiębiorcy wytwarzający odpady muszą korzystać z elektronicznej ewidencji prowadzonej pod nazwą „Bazy Danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami” (BDO).
Zmiany w BDO przyjęte przez Sejm. Papierowa ewidencja jeszcze przez pół roku
Obecnie w Bazie zarejestrowanych jest obecnie ponad 188 tys. firm, wygenerowano ok. 176 tys. kart przekazania odpadów i 144 tys. kart przekazania odpadów komunalnych.
Jednakże użytkownicy BDO zwracają uwagę na wiele problemów, które generuje system BDO. Skarżą się tez na chaos i paraliż , który zapanował na rynku odpadowym w związku z uruchomieniem od 1 stycznia 2020 r. nowych funkcjonalności w BDO, czyli modułu ewidencji i sprawozdawczości. Baza zawiesza się na kilka godzin więc nie można wystawić odpowiednich dokumentów, często nie można się zalogować, w systemie są liczne błędy. Nie można nawet pozyskać informacji na infolinii, które teoretycznie powinna działać całą dobę.
Realista
Komentarz #37551 dodany 2020-01-16 14:33:25
Sprawozdawczość przesunięta, to jeszcze nic pewnego. Wczoraj mieli w Senacie nad tymi poprawkami głosować a przesuneli to na koniec posiedzenia i ostatecznie nie było tego głosowania. Nawet jeśli to przegłosują w Senacie to ta ustawa musi jeszcze wrócić do Sejmu. Będzie to samo co w połowie ubiegłego roku, także gadali że nie będzie tych sprawozdań za pierwsze półrocze 2019 i ostatecznie trzeba było to robić, bo weszło to w życie już po terminie przekazania sprawozdań