Wrocław. MPK otrzyma 46 mln zł dotacji na zakup elektrycznych autobusów

Wrocław. MPK otrzyma 46 mln zł dotacji na zakup elektrycznych autobusów
27.09.2021, o godz. 14:25
czas czytania: około 3 minut
0

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu otrzyma z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowanie w wysokości ponad 46 mln zł na zakup 11 autobusów elektrycznych oraz stworzenie systemu ładowania tych pojazdów i przeszkolenie grupy pracowników.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Umowa dotycząca udzielenia wsparcia finansowego została podpisana dzisiaj (27 września) w siedzibie wrocławskiej spółki z udziałem prezesów NFOŚiGW Macieja Chorowskiego oraz MPK Wrocław Krzysztofa Balawejdera.

Autobusy, stacje ładowania, szkolenia

Korzystając z programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”, wrocławska spółka MPK planuje zakup 11 autobusów przegubowych o napędzie elektrycznym. Nowoczesne, zeroemisyjne pojazdy, których długość ma wynosić 18 m, skierowane zostaną do przewozu pasażerów na wytypowanej linii komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Projekt przewiduje także zamontowanie niezbędnej infrastruktury technicznej dla MPK: systemu szybkiego i wolnego ładowania zakupionych pojazdów na terenie zajezdni autobusowej oraz ładowarki typu pantograf o mocy 400 kW na pętli przy ul. Kamieńskiego we Wrocławiu. Przedsięwzięcie dofinansowane przez NFOŚiGW zakłada także przeprowadzenie szkolenia dla 25 kierowców i 18 mechaników w zakresie obsługi „elektryków” i sprzętu do ich zasilania.

Zielony Transport Publiczny

– Dofinansowanie wrocławskiego projektu to kolejny etap rozwijania w Polsce elektromobilności w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”, który jest częścią strategii energetycznej rządu – podkreśla wiceminister klimatu i środowiska, pełnomocnik rządu ds. OZE, Ireneusza Zyska. – Naszym celem jest upowszechnienie ekologicznych pojazdów na polskich drogach, a zwłaszcza zeroemisyjnych środków transportu zbiorowego w miastach. Cieszymy się, że rozwój elektromobilności, będący jednym z priorytetów resortu, spotyka się z zainteresowaniem samorządów – dodaje wiceszef MKiŚ.

Niemal 32,5 mln zł bezzwrotnej dotacji oraz ponad 13,8 mln zł pożyczki

Wrocławskie MPK na zakup elektrycznych autobusów oraz utworzenie niezbędnej infrastruktury technicznej do ich obsługi i szkolenia pracowników otrzyma z NFOŚiGW niemal 32,5 mln zł bezzwrotnej dotacji oraz ponad 13,8 mln zł pożyczki. Łącznie dofinansowanie wyniesie przeszło 46,2 mln zł, co obejmuje całkowity planowany koszt realizacji tego przedsięwzięcia. Poza dostawami pojazdów elektrycznych (kat. M3-BEV – Battery Electric Vehicle) i wymaganego sprzętu technicznego, projekt przewiduje przeprowadzenie szeregu prac montażowych i budowlanych, w tym poprowadzenie linii kablowych zasilających punkty ładowania, budowę bramownicy, stacji transformatorowych, słupa pantografu i linii światłowodowej oraz instalację urządzeń monitoringu wizyjnego.

Inwestycja w zdrowie i lepszą jakość życia

– Wdrażany przez nas program „Zielony Transport Publiczny” to inwestycja nie tylko w zeroemisyjną flotę, ale także w rozbudowę infrastruktury ładowania – kluczowej dla zwiększenia tempa elektyfikacji transportu miejskiego. Przede wszystkim jednak ekologiczny transport to inwestycja w zdrowie i lepszą jakość życia w takich miastach jak Wrocław – zaznacza prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Maciej Chorowski. – Konsekwentnie realizujemy działania na rzecz ograniczenia zużycia paliw emisyjnych w transporcie publicznym. Środki przekazane wrocławskiej spółce komunikacyjnej przyczynią się do dalszej, istotnej poprawy stanu powietrza w regionie i całej Polsce. – podsumowuje szef NFOŚiGW.

– Z dużą determinacją zmieniamy oblicze wrocławskiego taboru. W ostatnich trzech latach doprowadziliśmy do tego, że nasza flota autobusowa należy do najmłodszych wśród dużych miast w Polsce. Dziś stawiamy kolejny krok ku nowoczesności. Dziękujemy naszym partnerom z NFOiGW za współpracę w zakresie budowania we Wrocławiu jeszcze bardziej ekologicznego transportu. Doceniamy także wsparcie każdego, niezależnie od poglądów, kto przyczynił się do realizacji tego projektu – mówi Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław. – Pojazdy o których mowa będą obsługiwały linię K, kursującą na trasie Kamieńskiego – Gaj – zdradza Krzysztof Balawejder.

Park kieszonkowy na terenie MPK

Prezesi MPK i NFOŚiGW podpisali umowę w parku kieszonkowym na terenie należącym do wrocławskiego przewoźnika. Ogródek powstał na części parkingu MPK. Spółka posadziła w tym miejscu kilkaset różnych roślin a przestrzeń jest otwarta dla wszystkich mieszkańców jako miejsce relaksu i spotkań.

Realizacja do końca kwietnia 2024

Projekt MPK we Wrocławiu ma być zrealizowany do 30 kwietnia 2024 r. Jego efektem ekologicznym będzie zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery (976,91625 Mg/rok), ograniczenie emisji tlenków azotu (2,07380 Mg/rok), a także obniżenie emisji pyłów PM10, czyli o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (0,03101 Mg/rok).

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024