Od lutego łódzki magistrat uruchamia nową usługę – mobilnego urzędnika. W rzeczywistości będą to dwie osoby – pracownik biura łódzkiego rzecznika osób niepełnosprawnych oraz Wydziału Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami – które będą dojeżdżać do osób starszych, z niepełnosprawnością i problemami z poruszaniem się, aby pomóc im w załatwieniu urzędowych spraw. To rozwiązanie przetestowano w Łodzi od grudnia 2020 r. do czerwca 2021 r., odwiedzając w domach ok. 60 mieszkańców. Pilotaż pokazał, że taka pomoc jest łodzianom bardzo potrzebna.
Dla kogo mobilny urzędnik i jak to działa?
“Naszą pomoc kierujemy szczególnie do osób, które mają znaczny stopień niepełnosprawności, choroby neurologiczne, ograniczoną możliwość swobodnego poruszania się, która uniemożliwia samodzielną wizytę w urzędzie miasta. Wystarczy zadzwonić na numer (42) 638-45-40, do oddziału do spraw osób niepełnosprawnych i umówić się na wizytę. Na telefony czekamy od 1 lutego. Planujemy, by +mobilny urzędnik+ ruszył we wtorek 15 lutego” – zaznaczyła łódzka rzeczniczka osób niepełnosprawnych Katarzyna Tręda-Pisera.
Kolejne wizyty będą umawiane na kolejne czwartki i wtorki. Jak zapewniła rzeczniczka, jeśli zgłosi się osoba, która będzie potrzebowała wcześniejszej pomocy, urzędnicy dostosują się do jej potrzeb.
Wizyta dwóch urzędników – zamiast jednego – podyktowana jest względami bezpieczeństwa i transparentności, ma też uzasadnienie związane z zadaniami, w których specjalizują się pracownicy różnych jednostek magistratu.
Kto odwiedzi zainteresowanych?
“Większość spraw, z którymi zwracają się osoby mające problem z poruszaniem się, związana jest z naszą specyfiką działania, dlatego zawsze będzie odwiedzać je pracownik biura łódzkiego rzecznika osób niepełnosprawnych. Pomożemy np. przy wydaniu Łódzkiej Karty Bez Barier, która uprawnia do szeregu ulg i zniżek dla osób z niepełnosprawnościami, przy przyjęciu wniosku o abonament parkingowy, przy skorzystaniu z projektów kierowanych do osób z niepełnosprawnościami. Ale nie ograniczamy się do tego zakresu działań. Pomożemy chociażby w skompletowaniu i złożeniu wniosku mieszkaniowego czy zgłosimy do innej instytucji każdy problem, z którym się do nas zwróci mieszkaniec” – dodała Tręda-Pisera.
Z kolei pracownik Wydziału Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami będzie mógł służyć pomocą przy zakładaniu i potwierdzaniu profilu zaufanego, co usprawnia sprawy urzędowe i pozwala załatwiać je bez wychodzenia z domu.
“Posiadając profil zaufany, bez wychodzenia z domu złożymy na przykład wniosek o dowód, czy uzyskamy odpisy urzędowych dokumentów: aktów urodzenia, małżeństwa czy zgonu. Przypomnę, że to my odpowiadamy również za prowadzenie centrum kontaktu z mieszkańcami, a więc pomagamy czy pośredniczymy w róznego typu pomocy dla mieszkańców. W taki sam sposób będziemy mogli pomóc osobom, z którymi spotkamy się w ich domach” – wyjaśniła dyrektorka Wydziału Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami Urzędu Miasta Łodzi Małgorzata Markowska.
Komentarze (0)