– W Katowicach rower traktujemy jako środek transportu, dlatego podjąłem decyzję, że wszystkie dogi rowerowe wykonujemy z asfaltbetonu. Stawiamy na sieć rowerów miejskich, która z 3 stacji w 2015 roku rozrosła się w ubiegłym roku do 107. Docelowo do 2023 roku chcemy, by było to 150 stacji – zapowiada prezydent Marcin Krupa. – Jednocześnie rozbudowywana jest sieć dróg rowerowych, tak aby każda dzielnica posiadała połączenie rowerowe z centrum. W latach 2015-2021 wybudowano ponad 36 km nowych dróg rowerowych za blisko 29 mln zł. Katowice pracują nad zagęszczeniem sieci rowerowej, a tam gdzie nie jest to możliwe, np. przez gęstą zabudowę, dla poprawy bezpieczeństwa rowerzystów, staramy się wprowadzać strefę „Tempo 30”. Cieszę się, że nowe połączenia rowerowe pozwolą dojechać do Nikiszowca z Giszowca, a także z terenów Doliny Trzech Stawów. To otwiera nowe możliwości jeśli chodzi o zwiedzanie Katowic z perspektywy roweru, a także daje bezpieczne połączenia rowerowe mieszkańcom z kolejnymi częściami naszego miasta – dodaje prezydent.
Najnowsza inwestycja
Trwa budowa drogi, która połączy ulicę Gospodarczą (od tymczasowego przystanku autobusowego) z osiedlem Paderewskiego (ulice Graniczna i Pułaskiego). Trasa ma powstać wzdłuż ul. Pułaskiego oraz na terenie Doliny Trzech Stawów od skrzyżowania ul. Pułaskiego z ul. Graniczną do wiaduktu wzdłuż al. Górnośląskiej, a także wykonanie ciągu pieszo-rowerowego od tego wiaduktu do przejścia w rejonie węzła Murckowskiego w kierunku ul. Gospodarczej. Koszt inwestycji realizowanej przez firmę Drogopol wynosi ponad 993 tys. zł. Planowany termin zakończenia prac to kwiecień 2022 roku. Długość tej trasy wyniesie około 1,5 km.
Wykonawcą inwestycji, która połączy Giszowiec z Nikiszowcem jest firma Hydrogop. Prace zgodnie z umowa mają zakończyć jesienią. Trasa o długości 2,4 km poprowadzi od skrzyżowania ul. Szopienickiej z ul. Mysłowicką w Giszowcu do ul. Bernarda Krawczyka w Nikiszowcu.
Rowerowe centrum
Przypomnijmy, że nowa infrastruktura dla rowerzystów powstaje także w Centrum Katowic – jeszcze w tym roku od strony Koszutki pod Rondo poprowadzi zjazd. – Zjazd zdecydowanie poprawi płynność przejazdu jednośladów przez katowickie Rondo. Wykonawca wykona ciąg pieszo-rowerowy łączący istniejącą drogę rowerową wzdłuż ul. Chorzowskiej z przejściem podziemnym pod Rondem im. gen. J. Ziętka – mówi Paweł Sucheta, zastępca naczelnika wydziału transportu i Oficer Rowerowy.
Długość zaprojektowanego ciągu będzie wynosić ok. 60 m, a szerokość zaprojektowanej drogi rowerowej to 2 m, natomiast ciągu pieszego 1,5 m, co sprawi, że przejazd będzie komfortowy dla rowerzystów oraz bezpieczny dla wszystkich użytkowników zjazdu. Całość ma być gotowa we wrześniu 2022 roku. Koszt tego przedsięwzięcia to ok. 3,4 mln zł.
Co udało się już zrealizować?
Mimo zimy za oknem w ostatnich miesiącach udało zakończyć się także prace nad rozbudową infrastruktury rowerowej Katowic. Na przełomie roku zakończyła się budowa drogi rowerowej, która połączyła śródmiejską strefę „TEMPO 30” z węzłem przesiadkowym Brynów. Ta trasa ma służyć rowerzystom podróżującym z południowych dzielnic do ścisłego centrum Katowic. Droga dla rowerów łączy od południa istniejącą trasę w rejonie sklepu LIDL dwustumetrowym odcinkiem wzdłuż ulicy Jankego z węzłem przesiadkowym Brynów. Dalej droga rowerowa biegnie wzdłuż ulicy Kościuszki, dzięki zawężeniu pasów ruchu w tym rejonie. Ponadto utworzono fragmenty dróg rowerowych w rejonie ul. Huberta oraz Plebiscytowej, które połączyły odcinki istniejącej już infrastruktury rowerowej w tych obszarach z nowo budowaną i dzięki temu powstała trasa rowerowa od obszaru węzła przesiadkowego Brynów do strefy „Tempo 30”. W ciągu ulicy Domina oraz łączniku pomiędzy ul. Ceglaną a ul. Kościuszki w rejonie salonu Skody został wyznaczony kontraruch rowerowy, a na skrzyżowaniu ulic Wita Stwosza/Szeligiewicza i Czempiela – śluzy rowerowe. Koszt tej inwestycji wyniósł niespełna 2 mln zł, a długość trasy osiągnęła około 1,4 km.
Komentarze (0)