Rynek farb i lakierów – korzyści czy zagrożenia dla środowiska?
Najnowsze przepisy dotyczące ochrony środowiska zmuszają producentów lakierów renowacyjnych do opracowania wyrobów, które zawierają zminimalizowaną ilość szkodliwych lotnych składników organicznych, emitowanych do atmosfery. Musimy zdawać sobie sprawę, że przy lakierowaniu samochodu powstają różnego rodzaju zanieczyszczenia począwszy od wydzielania się par lakierniczych zawierające lotne związki organiczne po zużyte opakowania zawierające resztki lakierów czy farb.
Szacuje się, że w Europie Zachodniej podczas lakierowania emitowanych jest do atmosfery około 210 tys. ton rozpuszczalników rocznie. Aby zmniejszyć ich emisję w 1996 roku wprowadzono normy prawne, które zalecają do 2005 roku zmniejszenie emisji o 50% [Fot.: Nowoczesne lakiery samochodowe będą zawierały minimalną ilość lotnych składników emitowanych do atmosfery].
11 lutego 1999 r. Europejska Rada Ochrony Środowiska podała nowe zalecenia dla materiałów zawierających lotne składniki organiczne VOC (Volatile Organic Compounds ). Państwa UE są zobligowane do zastosowania tych zaleceń w swoim ustawodawstwie w ciągu dwóch lat. Należy więc przyjąć, że po wstąpieniu do UE przepisy te będą obowiązywały również w naszym kraju.
...