Edukacja środowiskowa w euroregionach
Edukacja środowiskowa deklarowana jest jako ważny priorytet w procesie wdrażania zasad rozwoju zrównoważonego. Dostarcza ona jednostkom i społeczeństwu wiedzy na temat środowiska przyrodniczego, zmian jakie człowiek w nim wprowadził i działań niezbędnych dla jego ochrony. Niska w wielu krajach świadomość ekologiczna sfer rządzących, gospodarczych i całych społeczeństw sprawia, że edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju postrzegana jest jako jedyny, właściwy początek długiej drogi wyjścia z poważnego kryzysu naszej cywilizacji.
Początek XXI w. stwarza potrzebę kształtowania innego niż konsumpcyjny styl życia, nowego sposobu współistnienia człowieka w harmonii ze środowiskiem, z całą przyrodą. Niezbędne jest wykształcenie wartości, postaw i praktycznych umiejętności, które umożliwią odpowiednie i skuteczne uczestnictwo w rozwiązywaniu problemów ekologicznych, a także we właściwym zarządzaniu zasobami środowiska. Dotyczy to zwłaszcza rozumienia złożonych relacji człowieka z przyrodą i potrzeby jej ochrony jako środowiska życia, konkretnej wartości ekonomicznej, dziedzictwa narodowego, europejskiego i globalnego.
W najbliższej przyszłości powinien nastąpić postęp w zakresie świadomości środowiskowej opartej na wiadomościach, umiejętnościach i przekształconej w działania odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego. Zakładany postęp może być realizowany poprzez odpowiednią i szeroko zakrojoną edukację oraz międzynarodową współpracę (szczególnie kr...
Początek XXI w. stwarza potrzebę kształtowania innego niż konsumpcyjny styl życia, nowego sposobu współistnienia człowieka w harmonii ze środowiskiem, z całą przyrodą. Niezbędne jest wykształcenie wartości, postaw i praktycznych umiejętności, które umożliwią odpowiednie i skuteczne uczestnictwo w rozwiązywaniu problemów ekologicznych, a także we właściwym zarządzaniu zasobami środowiska. Dotyczy to zwłaszcza rozumienia złożonych relacji człowieka z przyrodą i potrzeby jej ochrony jako środowiska życia, konkretnej wartości ekonomicznej, dziedzictwa narodowego, europejskiego i globalnego.
W najbliższej przyszłości powinien nastąpić postęp w zakresie świadomości środowiskowej opartej na wiadomościach, umiejętnościach i przekształconej w działania odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego. Zakładany postęp może być realizowany poprzez odpowiednią i szeroko zakrojoną edukację oraz międzynarodową współpracę (szczególnie kr...