Próba zbilansowania zysków i strat
Wpływ autostrady na środowisko
Konieczność budowy w naszym kraju sieci nowoczesnych dróg szybkiego ruchu jest dość rzadko kwestionowana. Nieco gorzej przedstawia się sytuacja, gdy podejmowany jest temat trasy ich przebiegu. Okazją do nieco bliższego zapoznania się z faktycznym wpływem tego rodzaju obiektów na środowisko niech będzie opracowana właśnie analiza porealizacyjna odcinka autostrady A2 od węzła Komorniki do węzła Krzesiny, stanowiącego południową obwodnicę Poznania.
Analiza ta została wykonana w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy, pomimo iż decyzje o pozwoleniu na budowę tego odcinka zostały wydane w oparciu o przepisy obowiązujące w 2000 r. Inwestor został jednak zobowiązany do dokonania kompleksowej analizy (etap budowy i eksploatacji) ograniczenia wpływów autostrady na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzennej waloryzacji obszarów konfliktowych, środków zaradczych i kompensujących.
Obowiązujące dziś przepisy mówią, iż w analizie porealizacyjnej dokonuje się porównania ustaleń zawartych w raporcie z rzeczywistym oddziaływaniem inwestycji drogowej na środowisko i działaniami podjętymi w celu jego ograniczenia, nie precyzują jednak zawartości merytorycznej ...
Konieczność budowy w naszym kraju sieci nowoczesnych dróg szybkiego ruchu jest dość rzadko kwestionowana. Nieco gorzej przedstawia się sytuacja, gdy podejmowany jest temat trasy ich przebiegu. Okazją do nieco bliższego zapoznania się z faktycznym wpływem tego rodzaju obiektów na środowisko niech będzie opracowana właśnie analiza porealizacyjna odcinka autostrady A2 od węzła Komorniki do węzła Krzesiny, stanowiącego południową obwodnicę Poznania.
Fot. 1. Jedną z przewidzianych przez projektantów metod ochrony przed hałasem są nasypy.
(fot. P. Strzyżyński)
(fot. P. Strzyżyński)
Analiza ta została wykonana w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy, pomimo iż decyzje o pozwoleniu na budowę tego odcinka zostały wydane w oparciu o przepisy obowiązujące w 2000 r. Inwestor został jednak zobowiązany do dokonania kompleksowej analizy (etap budowy i eksploatacji) ograniczenia wpływów autostrady na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzennej waloryzacji obszarów konfliktowych, środków zaradczych i kompensujących.
Obowiązujące dziś przepisy mówią, iż w analizie porealizacyjnej dokonuje się porównania ustaleń zawartych w raporcie z rzeczywistym oddziaływaniem inwestycji drogowej na środowisko i działaniami podjętymi w celu jego ograniczenia, nie precyzują jednak zawartości merytorycznej ...