Procedura strategicznej oceny oddziaływania na środowisko cz. II
Nowelizacja ustawy P.o.ś.
Nowelizacja ustawy P.o.ś., obowiązująca od 28 lipca br., wprowadziła istotne zmiany do procedury tzw. indywidualnej oceny oddziaływania na środowisko. Polegają one przede wszystkim na odejściu od dotychczasowego założenia, że procedura taka powinna być przeprowadzana w wielu przypadkach dwukrotnie – w związku z wydawaniem decyzji lokalizacyjnych, pozwoleń na budowę czy innych decyzji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
Wprowadzone zmiany ograniczają tę procedurę tylko do jednego postępowania, ale postępowania w tym systemie dodatkowego, bo związanego z koniecznością uzyskania zupełnie nowej decyzji administracyjnej – decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (decyzja o ś.u.). Zgodnie bowiem z nowym brzmieniem art. 46 ust. 1, realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko (art. 51 ust. 1 pkt 1 i 2) i innego niż określone w tym artykule, niezwiązanego bezpośrednio z ochroną obszaru Natura 2000 lub niewynikającego z tej ochrony (jeżeli może ono znacząco oddziaływać na ten obszar), jest dopuszczalna wyłącznie po uzyskaniu decyzji o ś.u. Zauważyć tu należy, że wymóg przeprowadzenia procedury został poszerzony o przedsięwzięcia wskazane w pkt. 2. Konstrukcja jest tu podobna jak przy procedurach strategicznych i wiąże się z koniecznością objęcia procedurą takich przedsięwzięć ze względu na wymagania wynikające z prawa wspólno...
Nowelizacja ustawy P.o.ś., obowiązująca od 28 lipca br., wprowadziła istotne zmiany do procedury tzw. indywidualnej oceny oddziaływania na środowisko. Polegają one przede wszystkim na odejściu od dotychczasowego założenia, że procedura taka powinna być przeprowadzana w wielu przypadkach dwukrotnie – w związku z wydawaniem decyzji lokalizacyjnych, pozwoleń na budowę czy innych decyzji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
Wprowadzone zmiany ograniczają tę procedurę tylko do jednego postępowania, ale postępowania w tym systemie dodatkowego, bo związanego z koniecznością uzyskania zupełnie nowej decyzji administracyjnej – decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (decyzja o ś.u.). Zgodnie bowiem z nowym brzmieniem art. 46 ust. 1, realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko (art. 51 ust. 1 pkt 1 i 2) i innego niż określone w tym artykule, niezwiązanego bezpośrednio z ochroną obszaru Natura 2000 lub niewynikającego z tej ochrony (jeżeli może ono znacząco oddziaływać na ten obszar), jest dopuszczalna wyłącznie po uzyskaniu decyzji o ś.u. Zauważyć tu należy, że wymóg przeprowadzenia procedury został poszerzony o przedsięwzięcia wskazane w pkt. 2. Konstrukcja jest tu podobna jak przy procedurach strategicznych i wiąże się z koniecznością objęcia procedurą takich przedsięwzięć ze względu na wymagania wynikające z prawa wspólno...