Wdrożyć strategię wodną
W kontekście obowiązków wynikających z Ramowej Dyrektywy Wodnej i prawa krajowego należy zharmonizować strategiczne cele gospodarki wodnej z celami rozwoju regionalnego. Wciąż nie wiadomo jednak, jak pogodzić partykularne interesy różnych regionów, powiatów i gmin.
Ministerstwo Środowiska pod koniec lata przedłożyło Radzie Ministrów Strategię Gospodarki Wodnej. Dokument ten został przyjęty przez Radę Ministrów 13 września 2005 r. Od 1956 r. powstało kilkanaście kompleksowych i perspektywicznych programów zawierających podstawowe elementy strategii.
Przykładowo w 1996 r. opracowano Strategię gospodarki wodnej (uzupełnioną rok później), poza tym była Agenda 21, „Odra” i kilka innych programów o mniejszym zasięgu terytorialnym. Jednak żadne z tych opracowań nie doczekało się pełnej realizacji. Przyczyny takiego stanu wg Ministerstwa Środowiska były wielorakie, a do najważniejszych należały brak spójności zamierzeń i możliwości finansowych państwa, niedocenienie wpływu zmian strukturalnych w gospodarce i państwie na gospodarkę wodną, a w ostatnich latach zmiany w podejściu do gospodarki wodnej w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Przedstawiona ocena jest rezultatem statycznego podejścia do dokumentów planistycznych, które zazwyczaj nie były analizowane i oceniane w trakcie realizacji ani dostosowywane do zmieniających się warunków.
Do tych przyczyn należy dodać brak spójności prawnych – począwszy od najwyższego szcze...
Ministerstwo Środowiska pod koniec lata przedłożyło Radzie Ministrów Strategię Gospodarki Wodnej. Dokument ten został przyjęty przez Radę Ministrów 13 września 2005 r. Od 1956 r. powstało kilkanaście kompleksowych i perspektywicznych programów zawierających podstawowe elementy strategii.
Przykładowo w 1996 r. opracowano Strategię gospodarki wodnej (uzupełnioną rok później), poza tym była Agenda 21, „Odra” i kilka innych programów o mniejszym zasięgu terytorialnym. Jednak żadne z tych opracowań nie doczekało się pełnej realizacji. Przyczyny takiego stanu wg Ministerstwa Środowiska były wielorakie, a do najważniejszych należały brak spójności zamierzeń i możliwości finansowych państwa, niedocenienie wpływu zmian strukturalnych w gospodarce i państwie na gospodarkę wodną, a w ostatnich latach zmiany w podejściu do gospodarki wodnej w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Przedstawiona ocena jest rezultatem statycznego podejścia do dokumentów planistycznych, które zazwyczaj nie były analizowane i oceniane w trakcie realizacji ani dostosowywane do zmieniających się warunków.
Do tych przyczyn należy dodać brak spójności prawnych – począwszy od najwyższego szcze...