Problemy związane z rozliczaniem płatności konsumentów dotykają większości firm, które współpracują z dużą ilością odbiorców opłacających rachunki na poczcie, w banku lub u tzw. pośredników finansowych. Dotyczą one zarówno przedsiębiorstw prywatnych, jak i całego sektora usług publicznych – są to opłaty za gaz, prąd, wywóz nieczystości, czynsz, wodę itp.
Bardzo często firmy próbują we własnym zakresie wdrożyć rozwiązania pozwalające usprawnić proces księgowania swoich należności. Najczęściej spotykaną formą jest nadruk kodu kreskowego na dowodzie wpłaty, umożliwiającego rozpoznanie płatności klienta. Skuteczność takiego rozwiązania nie jest, niestety, zadowalająca, gdyż ogranicza się wyłącznie do wpłat dokonywanych w kasie firmy. Z uwagi na fakt, że od połowy 2005 r. banki nie wysyłają do wierzycieli dokumentów w postaci papierowej, a klienci coraz częściej korzystają z bankowych usług elektronicznych, sytuacja ta wymaga systemowego rozwiązania.
Poważnym problemem dla firm są wpłaty klientów, które docierając na rachunek bankowy znacznie różnią się od oryginalnego dokumentu, jaki został przekazany dłużnikowi w formie papierowej. Jakość informacji na wyciągu (papierowym lub elektronicznym) jest najczęściej niewystarczająca, aby umożliwić szybką i poprawną identyfikację płatności dłużnika w systemie księgowym firmy.
Rozwiązaniem problemów związanych z rozliczaniem dużej ilości wpłat są nowoczesne usługi sektora bankowego, które potrafią „na wejściu” skutecznie zidentyfikować płatnika i dokonać kolekcji danych z wielu źródeł ich pochodzenia (wpłaty na poczcie, banku lub w kasach pośredników finansowych: VIA, UniKasa, innych sieciach).
Jednym z najnowocześniejszych w polskim sektorze bankowym produktów do identyfikacji płatności masowych jest System Identyfikacji Płatności Przychodzących (SIPP), oparty na wirtualnych numerach rachunków klienta oraz elektronicznej wymianie danych pomiędzy bankiem a wierzycielem masowym. Dzięki zastosowaniu tej usługi, firma w całości przerzuca ciężar przetwarzania płatności swoich konsumentów na bank. Ogromną zaletą takiego rozwiązania jest niski koszt takich transakcji przy jednoczesnym zastosowaniu zaawansowanych technologii informatycznych ograniczających ryzyko operacyjne.
Przetwarzanie płatności w banku odbywa się w wydzielonych do tego celu serwerach i systemach informatycznych pod stałą kontrolą wyspecjalizowanej kadry. Wynikiem tego procesu są elektroniczne raporty o płatnościach konsumentów, które pozwalają na automatyczne wprowadzenie danych do systemu finansowo-księgowego lub billingowego wierzyciela, gdzie następuje automatyczne rozksięgowanie należności konsumentów. Pracochłonność procesu księgowania należności spada do minimum, następuje niwelacja błędów ręcznego księgowania, a – co najistotniejsze – firma zyskuje czas na wykonywanie innych czynności. Koszty procesu obsługi płatności firmy automatycznie maleją, a pieniądze szybciej trafiają na konto klienta, w wyniku czego firma wcześniej otrzymuje informacje o dokonanych płatnościach lub powstałych zaległościach.
Proces wdrożenia bankowych systemów rozliczania płatności masowych w przedsiębiorstwach komunalnych jest nieodwracalny. Wcześniej czy później wszystkie firmy z branży komunalnej będą musiały zelektronizować procesy księgowe dotyczące rozliczania płatności klientów. Wynika to po prostu z ekonomii – ręczna obsługa dokumentów jest droższa od automatycznych procesów opartych na zbiorach danych otrzymywanych z banku.

Invest Bank
Poznań