Informator – Świat
Dyrektywa WEEE w Irlandii
W pełni zautomatyzowaną linię do demontażu zużytego sprzętu AGD otwarto w Dublinie przy wsparciu funduszy UE. Linia kosztowała 10 mln euro i będzie przetwarzać 30 tys. ton zużytego sprzętu elektronicznego i elektrycznego rocznie, odzyskując ok. 98% różnych materiałów. Pozwoli to na eksport 28 tys. ton surowców naturalnych rocznie, w tym żelaza, stali, aluminium, plastiku, szkła oraz metali szlachetnych.
W pierwszych siedmiu miesiącach od obowiązywania dyrektywy WEEE w Irlandii zgromadzono ponad 14,5 tys. ton zużytego sprzętu elektronicznego i elektrycznego. Zdaniem irlandzkiego ministra środowiska oznacza to odzysk tych odpadów na poziomie 6,7 kg na statystycznego mieszkańca Irlandii, podczas gdy unijna dyrektywa przewiduje odzysk 4 kg na mieszkańca do 2008 r.
Recykling plastiku w Europie
W Europie Zachodniej w 2004 r. zebrano 22,5 mln ton odpadów plastikowych, z czego 53,5% poddano odzyskowi. 6,15 mln ton odpadów przetworzono w procesie recyklingu, 341 tys. wykorzystano do produkcji np. metanolu, a 5,9 mln ton użyto do wyprodukowania energii. Prawie 10,5 mln ton odpadów plastikowych w Europie Zachodniej wywieziono na składowiska, wynika z niedawno opublikowanego raportu organizacji PlasticsEurope.
Plastik na paliwo dieslowskie
Holenderska firma Envosmart posiada technologię pozwalającą na przetwarzanie odpadów z tworzyw sztucznych na paliwo i komponenty do paliw do silników Diesla.
Do produkcji paliwa wykorzystywane będą butelki plastikowe, które z trudem ulegają recyklingowi. Z 1 kg plastiku uzyskuje się 9,3 litra paliwa, które może być używane we wszystkich dieslowskich silnikach. Holenderska firma zamierza zainwestować w Europie 200 mln euro w budowę 15 fabryk, w których będzie 31 linii produkcyjnych. W Niemczech kosztem 40 mln euro powstanie fabryka w pobliżu Berlina, która będzie produkować 38 mln litrów paliwa dieslowskiego rocznie z 420 tys. ton plastikowych odpadów. Najpierw fabryki powstaną w Holandii, Polsce i Szwecji. W ciągu najbliższych pięciu lat firma zapowiada ekspansję swojej technologii w Europie. Technologia produkcji paliwa z plastiku jest już znana na świecie, jednak uzyskane przez holenderską firmę paliwo może stać się konkurencyjne również na rynku europejskim.
Kary za plastikowe torby
Irlandzcy sklepikarze rozdający klientom plastikowe torby karani są za niepłacenie 15-procentowego podatku od takich toreb. Karą jest grzywna wynosząca nawet 3 tys. euro lub więzienie do 12 miesięcy. Podatek od toreb plastikowych został w Irlandii wprowadzony cztery lata temu w celu ograniczenia używania tych opakowań. Pierwszy kazus ukarania grzywną miał miejsce w Dublinie w czerwcu ub.r., kiedy supermarket musiał zapłacić karę w wysokości 150 euro. Od czasu wprowadzenia tego podatku zużycie toreb plastikowych w Irlandii spadło, a część sklepikarzy wprowadziła dla swoich klientów torby papierowe.
Kolejny azbestowy statek
Francuski statek Clemenceau, wysłany do Indii w celu jego recyklingu, został odesłany z powrotem do Francji. Jest to efekt protestów, które pojawiły się na całym świecie w związku z częstymi praktykami unieszkodliwiania toksycznych substancji w krajach rozwijających się. Ofertę rozbiórki statku zawierającego azbest złożyła rządowi francuskiemu spółka Suez. Jest to zależna od francuskiego rządu firma zajmująca się zarządzaniem wodą i energią. Statek ma przypłynąć do Francji w końcu maja. W wyniku jego rozbiórki powstanie 30 tys. ton odpadów metalowych oraz ok. 220 ton azbestu. Sita France, przedsiębiorstwo wchodzące w skład firmy Suez, wcześniej już zajmowało się problemem azbestu na statku Clemenceau. Decyzja firmy o przystąpieniu do rozbiórki okrętu ma kolosalne znaczenie dla rynku okrętowego we Francji i Wielkiej Brytanii, gdzie w najbliższych trzech latach zostanie wycofanych z użycia ponad 100 statków. Na razie trudno jest przewidzieć koszt całej operacji recyklingu Clemenceau. Kilka miesięcy temu francuski minister obrony powiedział, że koszty te mogą przekroczyć nawet 45 mln euro.
Promocja recyklingu na Wyspach
Komisja Europejska wyraziła zgodę na kontynuowanie (do 2010 r.) programu promocji recyklingu w Wielkiej Brytanii. Program WRAP (Waste & Resources Action Programme) jest finansowany przez rząd brytyjski. Jego celem jest rozwijanie rynku recyklingu materiałów pozyskanych ze składowisk. Program przewiduje m.in. granty finansowe na stymulowanie rynku takich materiałów jak opony czy baterie. Ponieważ jest to program rządowy, wymagana jest akceptacja Komisji Europejskiej, aby mieć pewność, że działania podejmowane w ramach programu nie przeciwdziałają wolnej konkurencji i są zgodne z celami UE w zakresie ochrony środowiska.
Import i eksport
Według danych Niemieckiej Agencji Środowiska, w 2005 r. kraj ten zaimportował 5,2 mln ton odpadów, m.in. z Francji, Belgii, Holandii i Włoch. W tym samym czasie eksport odpadów wyniósł 1,1 mln ton i był skierowany głównie do Holandii, Włoch i Austrii.
Na podstawie Waste Management World, EUWID Recycling and Waste Management, Edie News przygotowała Alicja Kostecka
W pełni zautomatyzowaną linię do demontażu zużytego sprzętu AGD otwarto w Dublinie przy wsparciu funduszy UE. Linia kosztowała 10 mln euro i będzie przetwarzać 30 tys. ton zużytego sprzętu elektronicznego i elektrycznego rocznie, odzyskując ok. 98% różnych materiałów. Pozwoli to na eksport 28 tys. ton surowców naturalnych rocznie, w tym żelaza, stali, aluminium, plastiku, szkła oraz metali szlachetnych.
W pierwszych siedmiu miesiącach od obowiązywania dyrektywy WEEE w Irlandii zgromadzono ponad 14,5 tys. ton zużytego sprzętu elektronicznego i elektrycznego. Zdaniem irlandzkiego ministra środowiska oznacza to odzysk tych odpadów na poziomie 6,7 kg na statystycznego mieszkańca Irlandii, podczas gdy unijna dyrektywa przewiduje odzysk 4 kg na mieszkańca do 2008 r.
Recykling plastiku w Europie
W Europie Zachodniej w 2004 r. zebrano 22,5 mln ton odpadów plastikowych, z czego 53,5% poddano odzyskowi. 6,15 mln ton odpadów przetworzono w procesie recyklingu, 341 tys. wykorzystano do produkcji np. metanolu, a 5,9 mln ton użyto do wyprodukowania energii. Prawie 10,5 mln ton odpadów plastikowych w Europie Zachodniej wywieziono na składowiska, wynika z niedawno opublikowanego raportu organizacji PlasticsEurope.
Plastik na paliwo dieslowskie
Holenderska firma Envosmart posiada technologię pozwalającą na przetwarzanie odpadów z tworzyw sztucznych na paliwo i komponenty do paliw do silników Diesla.
Do produkcji paliwa wykorzystywane będą butelki plastikowe, które z trudem ulegają recyklingowi. Z 1 kg plastiku uzyskuje się 9,3 litra paliwa, które może być używane we wszystkich dieslowskich silnikach. Holenderska firma zamierza zainwestować w Europie 200 mln euro w budowę 15 fabryk, w których będzie 31 linii produkcyjnych. W Niemczech kosztem 40 mln euro powstanie fabryka w pobliżu Berlina, która będzie produkować 38 mln litrów paliwa dieslowskiego rocznie z 420 tys. ton plastikowych odpadów. Najpierw fabryki powstaną w Holandii, Polsce i Szwecji. W ciągu najbliższych pięciu lat firma zapowiada ekspansję swojej technologii w Europie. Technologia produkcji paliwa z plastiku jest już znana na świecie, jednak uzyskane przez holenderską firmę paliwo może stać się konkurencyjne również na rynku europejskim.
Kary za plastikowe torby
Irlandzcy sklepikarze rozdający klientom plastikowe torby karani są za niepłacenie 15-procentowego podatku od takich toreb. Karą jest grzywna wynosząca nawet 3 tys. euro lub więzienie do 12 miesięcy. Podatek od toreb plastikowych został w Irlandii wprowadzony cztery lata temu w celu ograniczenia używania tych opakowań. Pierwszy kazus ukarania grzywną miał miejsce w Dublinie w czerwcu ub.r., kiedy supermarket musiał zapłacić karę w wysokości 150 euro. Od czasu wprowadzenia tego podatku zużycie toreb plastikowych w Irlandii spadło, a część sklepikarzy wprowadziła dla swoich klientów torby papierowe.
Kolejny azbestowy statek
Francuski statek Clemenceau, wysłany do Indii w celu jego recyklingu, został odesłany z powrotem do Francji. Jest to efekt protestów, które pojawiły się na całym świecie w związku z częstymi praktykami unieszkodliwiania toksycznych substancji w krajach rozwijających się. Ofertę rozbiórki statku zawierającego azbest złożyła rządowi francuskiemu spółka Suez. Jest to zależna od francuskiego rządu firma zajmująca się zarządzaniem wodą i energią. Statek ma przypłynąć do Francji w końcu maja. W wyniku jego rozbiórki powstanie 30 tys. ton odpadów metalowych oraz ok. 220 ton azbestu. Sita France, przedsiębiorstwo wchodzące w skład firmy Suez, wcześniej już zajmowało się problemem azbestu na statku Clemenceau. Decyzja firmy o przystąpieniu do rozbiórki okrętu ma kolosalne znaczenie dla rynku okrętowego we Francji i Wielkiej Brytanii, gdzie w najbliższych trzech latach zostanie wycofanych z użycia ponad 100 statków. Na razie trudno jest przewidzieć koszt całej operacji recyklingu Clemenceau. Kilka miesięcy temu francuski minister obrony powiedział, że koszty te mogą przekroczyć nawet 45 mln euro.
Promocja recyklingu na Wyspach
Komisja Europejska wyraziła zgodę na kontynuowanie (do 2010 r.) programu promocji recyklingu w Wielkiej Brytanii. Program WRAP (Waste & Resources Action Programme) jest finansowany przez rząd brytyjski. Jego celem jest rozwijanie rynku recyklingu materiałów pozyskanych ze składowisk. Program przewiduje m.in. granty finansowe na stymulowanie rynku takich materiałów jak opony czy baterie. Ponieważ jest to program rządowy, wymagana jest akceptacja Komisji Europejskiej, aby mieć pewność, że działania podejmowane w ramach programu nie przeciwdziałają wolnej konkurencji i są zgodne z celami UE w zakresie ochrony środowiska.
Import i eksport
Według danych Niemieckiej Agencji Środowiska, w 2005 r. kraj ten zaimportował 5,2 mln ton odpadów, m.in. z Francji, Belgii, Holandii i Włoch. W tym samym czasie eksport odpadów wyniósł 1,1 mln ton i był skierowany głównie do Holandii, Włoch i Austrii.
Na podstawie Waste Management World, EUWID Recycling and Waste Management, Edie News przygotowała Alicja Kostecka