Wykorzystanie opon w nawierzchniach drogowych
W krajach Unii Europejskiej corocznie powstaje ok. 3,1 mln ton zużytych opon. Szacuje się, że ich całkowita ilość zalegająca tylko w krajach Unii wynosi ponad miliard. Opony stanowią 75% wszystkich odpadów gumowych i ok. 2% całkowitej ilości odpadów komunalnych.
Zapasy z lat wcześniejszych oraz wciąż produkowane wyroby z tego tworzywa wymagają znalezienia rozwiązania problemu odpadów gumowych1. W 2003 r. w Niemczech zgromadzono 600 tys. ton opon, w Wielkiej Brytanii 450 tys. ton, we Francji 390 tys. ton, we Włoszech 388 tys. ton, w Hiszpanii 301 tys. ton, a w Polsce 150 tys. ton. Zużyte opony są odpadem, który w największym stopniu obciąża środowisko naturalne. W Unii Europejskiej na jednego mieszkańca przypada ponad siedem kg opon, które wymagają zagospodarowania. W Polsce ilość zużytych opon ocenia się na podstawie ilości opon kupowanych na wymianę oraz z ilości zarejestrowanych pojazdów, uwzględniając średni czas zużycia opony określany na 5-6 lat2. Większość zużytych opon jest składowana, co stanowi poważne zagrożenie ekologiczne i pożarowe. Opony nie ulegają rozkładowi i w dodatku zajmują dużą przestrzeń na specjalnie przygotowanym terenie.
W 1999 r. Parlament Europejski uchwalił dyrektywę 1999/31/EC pod nazwą Landfill Directive, która odnosi się do problemu zagospodarowania tych zużytych wyrobów gumowych. Dyrektywa ta wprowadza całkowity zakaz składowania całych opon (obowiązujący od lipca 2003 r.) oraz zakaz składowania mia...
Zapasy z lat wcześniejszych oraz wciąż produkowane wyroby z tego tworzywa wymagają znalezienia rozwiązania problemu odpadów gumowych1. W 2003 r. w Niemczech zgromadzono 600 tys. ton opon, w Wielkiej Brytanii 450 tys. ton, we Francji 390 tys. ton, we Włoszech 388 tys. ton, w Hiszpanii 301 tys. ton, a w Polsce 150 tys. ton. Zużyte opony są odpadem, który w największym stopniu obciąża środowisko naturalne. W Unii Europejskiej na jednego mieszkańca przypada ponad siedem kg opon, które wymagają zagospodarowania. W Polsce ilość zużytych opon ocenia się na podstawie ilości opon kupowanych na wymianę oraz z ilości zarejestrowanych pojazdów, uwzględniając średni czas zużycia opony określany na 5-6 lat2. Większość zużytych opon jest składowana, co stanowi poważne zagrożenie ekologiczne i pożarowe. Opony nie ulegają rozkładowi i w dodatku zajmują dużą przestrzeń na specjalnie przygotowanym terenie.
W 1999 r. Parlament Europejski uchwalił dyrektywę 1999/31/EC pod nazwą Landfill Directive, która odnosi się do problemu zagospodarowania tych zużytych wyrobów gumowych. Dyrektywa ta wprowadza całkowity zakaz składowania całych opon (obowiązujący od lipca 2003 r.) oraz zakaz składowania mia...