Kryzys: próba uchwycenia jego istoty
Kryzys jest punktem zwrotnym w sposobie zarządzania działaniami. W przeciwieństwie do powszechnego rozumienia słowa „kryzys”, pojęcie to nie zawsze oznacza coś złego w określonej sytuacji, na danym obszarze, w przedsiębiorstwie czy też w indywidualnym wymiarze. W wielu znaczeniach kryzys utożsamiany jest z punktem zwrotnym. Być może stanowi o tym psychologiczne podłoże negatywnego wydźwięku kryzysu, gdyż wiąże się go z przyszłymi skutkami zdarzenia lub działaniami wywołującymi go, a niosącymi potencjalne zagrożenia.
Badania nad kryzysem dotyczą w pierwszej kolejności przedsiębiorstw, organizacji i firm. Jednak często uogólnione definicje kryzysu czy też jego opisy noszą charakter uniwersalny do tego stopnia, że można je stosować w zasadzie do każdej sytuacji.
Kryzys rozumiany jest jako poważne rozerwanie struktur społecznych lub podkopanie fundamentalnych norm i wartości społecznych. Może też poważnie zakłócić funkcjonowanie instytucji publicznych. W ustawie o zarządzaniu kryzysowym dodaje się, że zakłócenie to nie jest na tyle duże, aby uzasadniało wprowadzenie odpowiedniego stanu nadzwyczajnego. Ten komentarz wymaga szczególnej refleksji organów administracji publicznej.
Do niedawna kryzysy utożsamiane były z kryzysami ekonomicznymi i nic dziwnego, że w tej dziedzinie zostały opisane najlepiej. Stą...