Ustawa z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (DzU nr 180, poz. 1495, z późn. zm.) poszerza kompetencje wielu różnorodnym podmiotów, oraz osobom fizycznym będących użytkownikami takich urządzeń. Przepisy te zobowiązały wprowadzającego sprzęt elektryczny i elektroniczny m.in. do dołączenia informacji o jego masie, o potencjalnych skutkach dla środowiska i zdrowia ludzi oraz o zakazie umieszczania ich z innymi odpadami.

Do obowiązków należy również zorganizowanie i sfinansowanie odbierania zużytego sprzętu od prowadzących punkty, a także jego zbieranie, przetwarzanie, odzysk, w tym recyklingu oraz unieszkodliwianie (także urządzeń pochodzących z innych źródeł niż gospodarstwa domowe). Ponadto musi być zapewnione zbieranie zużytego sprzętu z gospodarstw domowych i osiągnięcie określonych poziomów odzysku i recyklingu zgodnych z ustawą.

Obowiązki zbierającego i sprzedającego
W przypadku zbierających sprzęt elektryczny ustawa nakłada na nich dodatkowe obowiązki – oprócz tych wcześniejszych, wynikających już z ustawy z 27 kwietnia 2007 r. o odpadach (DzU z 2007 r. nr 39 poz. 251, z późn. zm., tekst jedn.). W ich kompetencji znajduje się zbieranie zużytego sprzętu w sposób selektywny, nieodpłatne przyjmowanie urządzeń pochodzących z...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?