„Skoro przepisy ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska uprawniają wskazane w nich organy do wydawania zarządzeń pokontrolnych w oparciu o wyniki dokonywanych kontroli, a jednocześnie nie przewidują środka zaskarżenia tego zarządzenia do organu wyższego stopnia, to zarządzenie pokontrolne, stwierdzające istnienie po stronie obywatela jakiegoś obowiązku, (…) podlega zaskarżeniu do sądu na podstawie art. 3 §2 pkt 4 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, a skarga do sądu może zostać wniesiona w trybie art. 52 §3 i 53 §2 tejże ustawy”. W ten sposób Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) uzasadniał postanowienie z 28 lutego br. (sygn. II OSK 216/08), rozpatrując skargę kasacyjną przedsiębiorcy z Bochni na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) o odrzuceniu skargi na zarządzenia pokontrolne Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska. WIOŚ przeprowadził kontrolę w należącej do niego stacji demontażu, w wyniku której wskazał na nieprawidłowości w sporządzeniu rocznego sprawozdania o pojazdach wycofanych z eksploatacji. Następnie, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy z 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (DzU z 2007 r. nr 44, poz. 287), wydał zarządzenia pokontrolne, nakazujące zweryfikowanie we wskazanym zakresie tego sprawozdania i przedłożenie go wojewodzie oraz Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?