Zagadnienie transgranicznego przemieszczania odpadów jest regulowane w Ustawie z 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów. Poza tym również w Rozporządzeniu (WE) 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów.
Zgodnie z naturą tego rodzaju aktów wspólnotowych1 znajduje ono bezpośrednie zastosowanie w krajach członkowskich.
Nowe wytyczne metodologiczne w sprawie uznawania pojazdów za odpad w transgranicznym przemieszczaniu odpadów wydał 3 kwietnia 2008 r. GIOŚ.
Pojazd jako odpad
Zgodnie z nimi transgranicznie przemieszczany pojazd wypełnia definicję „odpadu”2, określoną w art. 3 ust. 1 Ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, w czterech przypadkach. Jeśli poprzedni właściciel dokonał wyzbycia się pojazdu uszkodzonego, posiadającego dokument jego własności, z którego wynika, że nie nadaje się on do naprawy lub uległ kasacji („Certificate of Destruction”, „Damage Equal to the Value”, „For Parts Only”, „Non Rebuildable”, „Non Repairable” itp.).
Drugą z nich jest dokonanie przez poprzedniego właściciela wyzbycia się pojazdu uszkodzonego, posiadającego dokument pojazdu inny niż wymienione wcześniej, gdy ubytek jego wartości przekracza 70% w stosunku do taki...