Rzadko się zdarza, aby w jednym kwartale uchwalone zostały dwie nowelizacje do Ustawy z 29 stycznia 2004 r. — Prawo zamówień publicznych (DzU z 2007 r. nr 223, poz. 1655, z późn. zm.). W ostatnim numerze „Przeglądu Komunalnego” omówiona została ta z 5 listopada 2009 r. Szerszej analizy wymaga jednak nowelizacja uchwalona 2 grudnia 2009 r. (DzU nr 223, poz. 1778), która weszła w życie 29 stycznia 2010 r.
Jej główny cel to implementacja do prawa krajowego postanowień Dyrektywy 2007/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 grudnia 2007 r. zmieniającej dyrektywy Rady 89/665/EWG i 92/13/EWG w zakresie poprawy skuteczności procedur odwoławczych w dziedzinie udzielania zamówień publicznych (Dz. Urz. UE L 335 z 20 grudnia 2007 r.). W myśl postanowień tejże dyrektywy, państwa członkowskie mają obowiązek wprowadzenia m.in. obligatoryjnego zawieszenia zawarcia umowy o zamówienie publiczne w sytuacji, kiedy zostało wniesione odwołanie, wymogów dotyczących minimalnego terminu na wnoszenie środków odwoławczych oraz tzw. kar alternatywnych w przypadku odstąpienia od orzekania o bezskuteczności zawartej umowy.
Nowe definicje i delegacje ustawowe
Ustawa wprowadziła szeroki katalog zmian, m.in. odnośnie środków odwoławczych. Na początku warto jednak zwrócić uwagę na nowe definicje. Otóż nastąpiło zdefiniowanie kluczoweg...