Biorąc pod uwagę liczbę pasażerów oraz czynione nakłady finansowe, transport zbiorowy w Polsce to w dużej mierze transport o charakterze lokalnym, organizowany przede wszystkim na szczeblu gminnym. Artykuł 7 ust. 1 pkt 4 Ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym stanowi, iż kwestia zapewnienia lokalnego transportu zbiorowego – jako przejawu zbiorowych potrzeb wspólnoty – stanowi jedno z zadań własnych gminy.
 
Obowiązek wykonywania tych zadań w ponadgminnym zakresie, na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 6 Ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, spoczywa również na władzach powiatu, o ile przewidują to odrębne ustawy. Podobnie rzecz ma się w przypadku transportu publicznego na szczeblu województwa (art. 14 ust. 1 pkt 10 Ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa). Warto zauważyć, że przy ograniczonych środkach finansowych powoduje to praktycznie brak organizacji publicznego transportu zbiorowego na szczeblu ponadgminnym. W praktyce zatem działalność samorządów powiatowych (szczególnie w odniesieniu do powiatów ziemskich) w zakresie organizacji komunikacji publicznej o charakterze ponadgminnym jest niewielka, sprowadza się bowiem do koordynacji rozkładów jazdy zapewnianych przez przewoźników prywatnych. Wskazać zatem należy, że główny ciężar zapewnienia świadczenia usług przewozu osób w komunikacji publicznej spoc...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?