Ekoznaki wskazują wyroby spełniające wymagania ochrony środowiska. Powinny być zatem czytelne dla konsumenta, który, otrzymując dokładną informację, może dokonać świadomego wyboru produktów przyjaznych dla środowiska.
Ekoetykietowanie (ang. ecolabelling) to dobrowolne nadawanie przez organizacje publiczne lub prywatne etykiet w celu: „popierania, poprzez komunikowanie, sprawdzalnej, dokładnej, niemylącej informacji o aspektach środowiskowych, wyrobów i usług, które z mniejszą presją oddziałują na środowisko, stymulując w ten sposób ciągłą poprawę środowiska poprzez działania rynkowe”1. Jest to ekonomiczny (rynkowy), marketingowy instrument polityki ekologicznej, który ma na celu komunikowanie informacji dotyczącej jednego lub kilku aspektów środowiskowych związanych z produktami lub usługami (rola informacyjna), stymulowanie producentów i konsumentów do przyjmowania bardziej przyjaznych środowisku wzorców produkcji i konsumpcji (rola bodźcowa) oraz promowanie wyrobów przyjaznych środowisku i budowanie proekologicznego wizerunku firmy (rola marketingowa). Jego zadaniem jest też edukowanie i podnoszenie świadomości ekologicznej społeczeństwa (rola edukacyjna) oraz zmniejszanie negatywnego oddziaływania na środowisko (rola ekologiczna)2.
Ekoznakowanie stanowi eleme...