Promocja miast poprzez zieleń
Pojęcie „zieleń miejska” ma bardzo szerokie znaczenie. Odnosi się do obiektów
o odmiennych cechach przyrodniczych, różnych obszarów i form. Podlega klasyfikacji wg takich czynników jak powierzchnia, sposób zagospodarowania i przeznaczenia, walory historyczne czy status społeczny. Jednak bez względu na to, jaką formę przybiera, od zieleni wymaga się, by służyła człowiekowi i z nim współgrała.
o odmiennych cechach przyrodniczych, różnych obszarów i form. Podlega klasyfikacji wg takich czynników jak powierzchnia, sposób zagospodarowania i przeznaczenia, walory historyczne czy status społeczny. Jednak bez względu na to, jaką formę przybiera, od zieleni wymaga się, by służyła człowiekowi i z nim współgrała.
Profesor Adam Wodziczko pisał: „Zieleń w mieście to nie luksus, ani tylko ozdoba, ani też korzystny czynnik higieniczny, ale konieczność życiowa, jak słońce, powietrze i woda, integralny składnik organizmu miejskiego, bez którego ludność wyrodnieje na ciele i duszy”. Słowa te bez wątpienia oddają to, jakie znaczenie ma zieleń w życiu człowieka. Pokazują, iż jest ona jednym z podstawowych czynników kształtujących jego środowisko w warunkach miejskich.
Poprawić estetykę miasta
Rozwój zieleni w przypadku Poznania i innych polskich metropolii przypadł na pierwszą połowę XIX w. Należy tu wspomnieć o Towarzystwie dla Upiększania Miasta, które wyszło z inicjatywą zazieleniania, skutkiem czego było obsadzenie ważniejszych ulic i placów w śródmieściu Poznania. Towarzystwo pragnęło poprawić walory estetyczne miasta. Zieleń miała stać się elementem dekoracyjnym, uzupełniającym istniejący krajobraz ...