Czy wniosek o wydanie elektronicznej karty zbliżeniowej przez miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne może w klauzuli o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych łączyć jednocześnie zgodę na przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną?
Nie, gdyż zgoda na przetwarzanie danych w celach marketingowych powinna być wyodrębniona od zgody na przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną.
Zgodnie z brzmieniem art. 7 pkt 5 Ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (DzU nr 133, poz. 883), przez „zgodę osoby, której dane dotyczą, rozumie się oświadczenie woli, którego treścią jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych tego, kto składa oświadczenie; zgoda nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści; zgoda może być odwołana w każdym czasie”. Istotne jest zatem, aby osoba, której dane dotyczą, miała czynny wpływ na proces przetwarzania danych osobowych, zwłaszcza gdy konieczne jest wyrażenie przez nią zgody. Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w wyroku z 4 kwietnia 2003 r. (sygn. akt II SA 2135/2002) stwierdził, że „Zgoda na przekazywanie danych musi mieć charakter wyraźny, a jej wszystkie aspekty muszą być jasne dla podpisującego w momencie jej wyrażania (...)”. Ponadto w wyroku z 11 kwietnia 2003 r. (sygn. akt II SA 3942/2004) NSA orzekł, iż: &bdquo...