Zwiększająca się ilość obowiązków administracyjno-prawnych powoduje, że jest coraz więcej sankcji administracyjnych z tytułu ich nieprzestrzegania. Problem w tym, że są one rozrzucone po różnych aktach prawnych, a ich regulacje fragmentaryczne.

Pewnym remedium jest sięganie po ?zasady ogólne prawa administracyjnego?, które do tej pory nie zostały skodyfikowane.

Przy wskazywaniu problemów w zakresie sankcji administracyjnych zarówno Trybunał Konstytucyjny (TK), jak i sądy administracyjne odwołują się w poszczególnych rozprawach do Rekomendacji nr R(91) Komitetu Ministrów dla państw członkowskich w sprawie sankcji administracyjnych, przyjętej przez Komitet Ministrów Rady Europy 13 lutego 1991 r. (dalej rekomendacja)1. Rekomendacja jest aktem zaliczanym do obszaru tzw. soft law, czyli niewiążącym powszechnie2, 3. W Preambule do niej wskazano, że jej celem jest osiągnięcie większej jedności pomiędzy państwami członkowskimi w odniesieniu do sankcji administracyjnych, zwłaszcza że władze administracji posiadają znaczące władztwo w sferze ich nakładania, co jest wynikiem rozrostu administracji publicznej oraz zjawiska dekryminalizacji. Z punktu widzenia ochrony interesów indywidualnych należy dążyć do tego, aby rosnąca ilość sankcji administracyjnych podlegała zespołowi zasad.

Zasady

Pierwsza zasada rekomendacji stanowi, że sama sankcja i przesłanki jej nałożenia powinny być określ...