Inwestycje
RIPOK w Dzierżysławiu
W Dzierżysławiu (woj. opolskie) 28 lutego br. została otwarta regionalna instalacja przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK), która będzie obsługiwać cały południowo-wschodni region gospodarki odpadami w województwie. Zamieszkuje go ok. 300 tys. mieszkańców, wytwarzających ok. 90 tys. ton odpadów rocznie. Instalacja została przystosowana do mechanicznego przetwarzania łącznie maks. 120 tys. ton zmieszanych odpadów komunalnych wraz z frakcjami gromadzonymi selektywnie. Ponadto będzie w niej przetwarzanych biologicznie maks. 55 tys. odpadów rocznie, a maks. 58 tys. ton odpadów rocznie zostanie poddanych składowaniu. W planach jest również budowa linii do produkcji paliw alternatywnych. Zakład Zagospodarowania Odpadów powstał na terenie składowiska odpadów, które w 2007 r. gm. Kietrz wydzierżawiła spółce ?Naprzód? z siedzibą w Rydułtowach.
W drodze do ZTPOK-u
Rozpoczęła się budowa stacji przeładunkowej odpadów w Toruniu przy ul. Kociewskiej. Zgodnie z harmonogramem, realizacja przedsięwzięcia potrwa do września 2015 r., a od początku 2016 r. do stacji będą dostarczane odpady wytworzone przez mieszkańców Torunia oraz siedmiu okolicznych gmin. Stamtąd, po zważeniu i zewidencjonowaniu, zostaną przetransportowane do Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów Komunalnych (ZTPOK) w Bydgoszczy. Wydajność powstającej stacji przeładunkowej to 60 tys. ton odpadów rocznie. Inwestycję zrealizują włoskie firmy Astaldi oraz Termomeccanica Ecologia, odpowiedzialne za budowę spalarni w Bydgoszczy. Stacja jest elementem projektu pn. ?Budowa Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów Komunalnych dla Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Metropolitalnego?, współfinansowanego przez UE ze środków Funduszu Spójności. Otrzymał on także wsparcie finansowe z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Całkowity koszt projektu to ponad 436 mln zł.
Paliwo dla cementowni
Uroczyste otwarcie zakładu produkcji paliw alternatywnych EkoPaliwa odbyło się 7 marca br. w Chełmie. Efektywne przetwarzanie odpadów zapewnia linia technologiczna złożona z dwóch rozdrabniaczy wstępnych (ustawionych jeden za drugim), separatora balistycznego, sita wibracyjnego dwupokładowego oraz rozdrabniacza końcowego. W celu realizacji przedsięwzięcia firmy Econ Trade oraz CEMEX Polska podpisały umowę o współpracy i powołały spółkę EkoPaliwa Chełm. Obecnie w Cementowni Chełm (należącej do Grupy CEMEX ? producenta cementu, betonu oraz kruszyw) spala się 300 tys. ton paliwa alternatywnego rocznie. Dotychczas było ono pozyskiwane od wielu polskich oraz zagranicznych dostawców. Wytwarzanie części paliwa we własnym zakładzie zapewni regularne dostawy oraz wysoką jakość, a jednocześnie odciąży regionalne składowiska odpadów. W nowo otwartym obiekcie wyprodukowanych zostanie minimum 100 tys. ton paliw alternatywnych rocznie, co stanowi 1/3 zapotrzebowania Cementowni Chełm. Inwestycja uzyskała kredyt preferencyjny ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Ekologiczny demontaż pojazdów
Nowa stacja demontażu pojazdów spółki Eko-Partner w Śremie została oficjalnie otwarta 4 marca br. Jej sercem są dwie hale demontażowe, w których usytuowano siedem stanowisk roboczych z podnośnikami stemplowymi i kolumnowymi. Hale wyposażono w nowoczesne urządzenia do: osuszania płynów eksploatacyjnych, amortyzatorów, instalacji gazowych i klimatyzacji, a także do wycinania szyb oraz demontażu opon. Zamontowano również dezaktywator poduszek i pironaboi oraz sprężarki śrubowe. Ponadto w ramach inwestycji powstały: budynek socjalno-biurowy o powierzchni ok. 240 m2, biuro obsługi klienta, sklep, w którym będą sprzedawane odzyskane części zamienne, magazyn części używanych o powierzchni półek 1200 m2 wraz z regałem z półkami o napędzie elektrycznym, jak również magazyn olejów przepracowanych i innych płynów eksploatacyjnych z sześcioma zbiornikami dwupłaszczyznowymi. Dodatkowo, w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania stacji, zostały zakupione: wózek widłowy, dwie autolawety, waga elektroniczna oraz cztery pojemniki kontenerowe do transportu surowców. Budowa stacji demontażu trwała od lipca 2012 r. do grudnia 2013 r. Koszt inwestycji to prawie 3 mln zł. Na realizację przedsięwzięcia spółka otrzymała pożyczkę z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości ponad 2,1 mln zł.
Na podstawie informacji prasowych opracowała Katarzyna Gorwa.