Kiedy pomoc publiczna nie jest pomocą
Coraz częściej jednostki samorządu terytorialnego przekazują realizację zadań własnych podmiotom trzecim czy też rezygnują z uzyskiwanych przez siebie dochodów na rzecz umorzonych należności budżetowych.
Często jednak zapominają, iż udzielenie ulg czy umorzenie należności budżetowych należy rozumieć jako jedną z form udzielanej pomocy publicznej. W samym 2012 r. w ramach pomocy de minimis udzielono ponad 239 mln zł subsydiów podatkowych oraz zapewniono ?miękkie kredytowanie? w zakresie zobowiązań wobec budżetu państwa w wysokości ponad 65 mln zł. Jednak nierzadko zapominamy, iż przyznawanie ulg oraz dotacji regulowane jest nie tylko prawem unijnym, lecz także krajowym, a tym samym nie każde wsparcie okazuje się pomocą.
Terminologia
Definicja pomocy publicznej jest zawarta w art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Mówi ona o przysporzeniu korzyści bez względu na formę przyznawaną przez państwo członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych, które zakłócają lub grożą zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów1. Wskutek uprzywilejowania niektórych przedsiębiorców, względnie gałęzi produkcji, zmieniają się zasady wolnej konkurencji, mające wpływ na handel we Wspólnocie. Tym samym, aby mówić o pomocy publicznej, musi zostać spełnionych sześć podstawowych warunków:
- pomoc udzielana jest ze śr...