Pojawiające się w ostatnich latach ustawy przewidują obowiązki odnoszące się do edukacji ekologicznej dotyczącej odpadów.

Najobszerniej problematyka ta została uregulowana w Ustawie z 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (dalej ?opakowaniowa?)1. Obowiązki w tym zakresie są następstwem uregulowań zawartych w Dyrektywie 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych2.

Dyrektywa opakowaniowa w art. 13, dotyczącym informacji dla użytkowników opakowań, określiła, że w ciągu dwóch lat od dnia określonego w art. 22 ust. 1 (jest to termin transpozycyjny dla tego aktu, który ustalony został na 30 czerwca 1996 r.), państwa członkowskie podejmują środki zapewniające uzyskanie przez użytkowników opakowań, w tym w szczególności konsumentów, niezbędnych informacji o: dostępnych im systemach zwrotu, zbiórki i odzysku, ich roli w przyczynianiu się do wielokrotnego użytku, odzysku i recyklingu opakowań oraz odpadów opakowaniowych, znaczenia oznaczeń stosowanych na opakowaniach istniejących na rynku, jak również odpowiednich elementach planów gospodarowania opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, określonych w art. 14.

Ponadto państwa członkowskie wspierają przekazywanie informacji konsumentom oraz kampanie na rzecz poprawy świadomości.

Kampanie edukacyjne

Na tej podstawie w art. 19 ust. 1 u...