Polska regulacja dotycząca postępowania z azbestem, występującym w różnych postaciach ? traktowanym jako wyrób lub jako odpad ? jest dość skomplikowana i niekonsekwentna.

W aktach prawnych dotyczących azbestu mamy do czynienia zarówno z regulacją krajową (ustawy i rozporządzenia wykonawcze do nich oraz akty o charakterze planistycznym niemające waloru powszechnie obowiązującego źródła prawa), jak i z bezpośrednio obowiązującą regulacją UE (rozporządzenia UE). Mimo dokonanych w ostatnich latach licznych nowelizacji ich wzajemne relacje pozostają nierzadko w sprzeczności (a co najmniej mamy do czynienia z koniecznością zastosowania wykładni wykluczającej kolizję). Jednocześnie obserwujemy brak rzetelnej informacji o stanie polskiego prawa. W szczególności dowodzą tego informacje zawarte na stronach internetowych Ministerstwa Gospodarki.

W pierwszym rzędzie ustalenia wymaga kwestia zdefiniowania pojęcia ?azbest? w trzech kluczowych aktach prawnych:

  • ustawie Prawo ochrony środowiska (P.o.ś.),
  • ustawie o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest (z.s.a.),
  • rozporządzeniu REACH.

Ustawa P.o.ś. nie definiuje pojęcia azbestu. Rozporządzenie REACH również nie zawiera stosownej definicji, ale w Załączniku XVII (Ograniczenia dotyczące produkcji, wprowadzania do obrotu i stosowania niektórych niebezpiecznych substancji, mieszanin i wyrobów) wymienia sześć rodzajów włókien azbestu. Ustaw...