Młodzieżowa „gra w zielone”
Młodzieżowa ?gra w zielone?
Przemyślane gospodarowanie przestrzenią to sprawa nie tylko wykwalifikowanych architektów krajobrazu czy planistów ? w gronie osób mających wpływ na środowisko jest każdy obywatel. Z kolei bierność społeczeństwa skutkuje nierzadko dużymi stratami dla krajobrazu, a tym samym dla ludzi.
Proces kształtowania przestrzeni zależy również od dzieci i młodzieży. To oni za parę lat będą podejmowali decyzje dotyczące ich otoczenia. Część z nich, jako pracownicy w ochronie środowiska, planiści, architekci krajobrazu i dyrektorzy parków, będą mieli decydujące zdanie w kształtowaniu przestrzeni. Warto wykorzystać ich energię, pomysłowość i swobodę myślenia, jeszcze nieokiełznaną utartymi schematami ustanowionymi przez dorosłych. Warto też uwrażliwiać na krajobraz, pokazać, jak harmonijnie go kształtować. Na świecie włączanie dzieci i młodzieży w proces planifikacji oraz urbanizacji jest powszechne. W Polsce proces ten rozpoczął się dopiero niedawno i jeszcze na niewielką skalę. W grudniu 2005 r. do użytku szkolnego programu nauczania została dopuszczona pozycja ?Dialog z otoczeniem ? edukacja architektoniczna? autorstwa Zofii Bisiak, Dariusza Śmiechowskiego i Anny Wróbel. Jest to program dla gimnazjum, możliwy do realizacji w ramach ścieżki ?edukacja regionalna ? dziedzictwo kulturowe w regionie?. Założenia programu oparte są na doświadczeniu programu ?Architektura, ład przestrzenny, tradycje kulturow...