Uchwałą siedmiu sędziów Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie 19 października 2015 r. rozstrzygnął wieloletni spór kompetencyjny między organami administracji w przedmiocie wydawania zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów z terenu nieruchomości.

Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że w przypadku, gdy zezwolenie dotyczy usunięcia drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, w tym również wchodzącej w skład wpisanego do rejestru zabytków układu urbanistycznego, ruralistycznego lub zespołu budowlanego, organem właściwym do wydania zezwolenia jest wojewódzki konserwator zabytków.

Zgodnie z brzmieniem art. 83a ust. 1 Ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody1 (przed zeszłoroczną nowelizacją kwestię tę regulował art. 83 ust. 2 ustawy o ochronie przyrody), zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu znajdującego się na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków wydaje wojewódzki konserwator zabytków. W pozostałych przypadkach organem właściwym do tego jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. W praktyce omawiana regulacja przez lata budziła szereg wątpliwości, a kwestia ustalenia w konkretnym przypadku, który organ ? wójt czy konserwator zabytków ? będzie właściwy do wydania zezwolenia na usuniecie drzewa lub krzewu, prowadziła do sporów kompetencyjnych między wymienionymi w ustawie organami.

Kontrowersje

Spór dotyczył ustalenia, czy wpisanie do...