Sposobem na ochronę środowiska oraz zwiększenie skali recyklingu jest wprowadzenie opłaty za korzystnie ze starych lub mało ekologicznych pojazdów.

Podatki i opłaty lokalne mogą być pobierane w danej gminie w różnej wysokości, bo to rady gmin ustalają je w drodze uchwały. Granicę swobody wyznacza co roku minister finansów, publikując stawki maksymalne, które zgodnie z art. 20 ust 1. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ulegają corocznie zmianom w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Stawki a budżet
Rada gminy określa w drodze uchwały wysokość stawek podatku od środków transportowych, ale roczna stawka podatku w 2016 r. od jednego środka transportowego nie może przekroczyć m.in. w przypadku samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony do 5,5 tony włącznie ? 811,6 zł, powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie ? 1353,94 zł, a powyżej 9 ton ? 1624,72 zł, zaś w przypadku  samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton ? 3100,42 zł.
Przy określaniu stawek rada gminy może różnicować wysokość stawek dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności wpływ środka transportowego na środowisko naturalne, rok produkcji albo liczbę miejsc do siedzenia.
W strukturze budżetów JST (gmin i miast na prawach...