Warto przeczytać
?Ogrodnicy?
M. Szafrańska
Wydawnictwo Novae Res
Ogród to najważniejszy z wynalazków człowieka. Jak znak zapytania powstaje na granicy kultury i natury, ludzkiego i nieludzkiego świata. Każdy ogrodnik jest czarownikiem. Zakładając ogród, wytycza na nowo świat. Gdy nikt nie widzi, zaklina rośliny. Każdy ogród ? nawet działkowy, przydomowy czy warzywny jest szczególnym miejscem, jakie nie istnieje nigdzie indziej na Ziemi. ? pisze na wstępie autorka książki. W swej publikacji zabiera nas w filozoficzną, trochę baśniową podróż po ogrodach całego świata. Napisana w brawurowym stylu książka prowadzi nas przez ogrody wysp Oceanu Spokojnego, Azteków czy starożytnych Greków aż po współczesne ogródki działkowe. W tej opowieści warto się zanurzyć i poznać ogrodowe założenia z nieco innej strony.
?Kiełkowanie dla przyszłości. Ogrody edukacyjne dla dzieci. Poradnik dla nauczycieli i edukatorów?
I. Zalewska-Kantek
Fundacja Virid?or
Nie ulega wątpliwości, że do pracy w ogrodzie potrzebne są wiedza i systematyczność. Co więcej, zajęcie to wymaga od nas również uwagi, troskliwości i zaangażowania. Uprawianie ogrodu przez dzieci, odpowiednio instruowane przez dorosłych, pozytywnie wpływa na rozwój relacji społecznych, sprzyja osiąganiu wspólnych celów, wykształca odruchy wzajemnego pomagania i skłania do działań kreatywnych. Oprócz tego uczy pracy w zespole i uwrażliwia na potrzeby otoczenia. Obcowanie dzieci z naturą jest bardzo ważne, a poradnik ma inspirować do tworzenia ogródków edukacyjnych, wspierających wszechstronny rozwój najmłodszych i będących pomocą dydaktyczną przy wstępnej nauce wielu przedmiotów. szkolnych. Publikacja podpowiada, w jaki sposób stworzyć ogród edukacyjny i jak zainteresować dzieci samodzielnym poszukiwaniem wyjaśnień zjawisk przyrodniczych.