Mając na uwadze debatę publiczną dotyczącą cen wody w Polsce, a także dotychczasowe, trudne doświadczenia związane z opłatami za deszczówkę, warto przyjrzeć się zmianom, jakie nowe Prawo wodne proponuje w zakresie ustalania opłat za wody opadowe i roztopowe.
Aktualny stan prawny
Zgodnie z wciąż jeszcze obowiązującą Ustawą z 18 lipca 2011 r. Prawo wodne (t.j. DzU z 2015 r. poz. 469, ze zm.), wody opadowe i roztopowe ujęte w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacyjne, pochodzące z powierzchni zanieczyszczonych o trwałej nawierzchni, w szczególności z miast, portów, lotnisk, terenów przemysłowych, handlowych, usługowych i składowych, baz transportowych oraz dróg i parkingów, stanowią ścieki (art. 9 ust. 1 
pkt 14 lit. c). Ich wprowadzanie do wód lub do ziemi ? w przypadku, gdy wykracza poza zakres zwykłego korzystania z wód ? 
jest kwalifikowane jako szczególne korzystanie z wód i przez to podlega opłacie za korzystanie ze środowiska (art. 273 
Ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, dalej: P.o.ś.). Zgodnie z art. 274 ust. 4 P.o.ś., wysokość opłaty za wprowadzanie do wód lub do ziemi wód opadowych lub roztopowych jest uzależniana od wielkości, rodzaju i sposobu zagospodarowania terenu, z którego wody opadowe lub roztopowe będące 
ściekami są odprowadzane, natomiast szczegółowo kwestię tę reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów z 12 października 2015 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska ...