Jeżeli już wiemy, że nie wszystkie paliwa łatwo się spalają, to spróbujmy uszeregować je kolejno od najłatwiej do najtrudniej spalających się.

Najłatwiej spalają się wodór i gaz ziemny (metan), a następnie LPG (ang. Liquefied Petroleum Gas ? skroplony gaz z ropy naftowej; mieszanina propanu i butanu). Kolejnymi paliwami są benzyna, olej napędowy i opałowy, paliwa stałe, a na końcu RDF (ang. Refuse Derived Fuel ? paliwo z odpadów).

Wodór

W normalnych warunkach wodór jest gazem. Skrapla się w temperaturze -252°C. Temperatura otrzymywania ciekłego wodoru może być wyższa, jeżeli zastosuje się podwyższone ciśnienie. Będzie wtedy występował w ciekłym stanie nadkrytycznym. Z tego powodu transportowany jest zwykle jako gaz sprężony. Utrudnia to stosowanie go jako paliwa w pojazdach, gdyż wymagałby częstego tankowania pojazdu. Metr sześcienny wodoru waży tylko 90 g. Nawet po sprężeniu go do ciśnienia 200 atmosfer daje to tylko 18 kg. Dla przykładu benzyna o tej objętości ważyłaby około 750 kg. Mimo swojej wysokiej wartości opałowej (120 MJ/kg) z powodu małej gęstości raczej trudne byłoby zastosowanie go jako paliwa w pojazdach.

Wodór ciekły jest trudny do przechowywania ze względu na niskie temperatury, zbliżone do zera absolutnego. Schładzanie wymagałoby wydatkowania dużej ilości energii. Ciekły wodór praktycznie wykorzystywany był tylko jako paliwo do napęd...