Kolizje sieci wod-kan z drogami publicznymi
Inwestycje drogowe nierzadko przecinają się lub zachodzą na posiadane przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne sieci, co prowadzi do konieczności rozwiązania powstających kolizji. W takich sytuacjach niezbędne jest przesądzenie o tym, który podmiot: zarządca czy właściciel sieci, jest zobowiązany do ponoszenia kosztów niezbędnych do podjęcia działań.
Niniejszy artykuł podejmuje próbę odpowiedzi na to pytanie, w oparciu o niestety nie zawsze w pełni jasne i spójne brzmienie ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tj. DzU z 2018 r., poz. 2068, z późn. zm.; dalej jako: ?u.d.p.?).
Roboty na drodze z infrastrukturą wod-kan
Analizując problematykę ponoszenia kosztów rozwiązania kolizji, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na art. 39 ust. 5 w zw. z ust. 3 u.d.p., który wskazuje, że jeżeli budowa, przebudowa lub remont drogi wymaga przełożenia obiektów budowlanych lub urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam, koszt tego przełożenia ponosi jego właściciel.
Przepis ten dotyczy urządzeń niezwiązanych z drogą, które to pojęcie zgodnie z § 140 ust. 2 pkt 2) rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (tj. DzU z 2016 r., poz. 124, z późn. zm.) oznacza m.in. urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania p...