Zgodnie z szacunkami Komisji Europejskiej, do 2050 r. zapotrzebowanie na transport pasażerski wzrośnie o ponad 50%, a na transport towarowy o 80% w stosunku do 2013 r. Trend ten został chwilowo zahamowany przez pandemię, ale faktem jest, że dynamiczny rozwój transportu istotnie oddziałuje na życie ludzi. W związku z tym ważne jest wdrażanie zachęt oraz regulacji prawnych, które inicjowałyby rozwój niskoemisyjnych technologii z zastosowaniem OZE
Transport odpowiada za około jedną trzecią łącznego zapotrzebowania na energię w Unii Europejskiej. Odpowiada również za około jedną trzecią emisji gazów cieplarnianych w UE. Ich wielkość oszacowano na blisko 1,022 mld ton ekwiwalentu CO2 (CO2e). Od wielu lat obserwuje się stały wzrost w UE popytu na transport pasażerski (głównie w przewozach lotniczych) oraz na przewozy towarowe (głównie w transporcie drogowym)1.

Rośnie poziom emisji z transportu

Dane dotyczące źródeł pochodzenia emisji CO2 w UE wskazują na znaczny udział transportu. Sektor ten odpowiada za ok. 30% emisji, z czego największy udział ma transport drogowy (rys. 1). Transport jest jedynym sektorem gospodarki, w którym odnotowuje się stały wzrost poziomu emisji CO2. W 2017 r. średni wzrost dla Europy wyniósł ok. 20% względem 1990 r. Największy wzrost został odnotowany w Turcji (wzrost o 250%), Polsce (wzrost o 200%), Luksemburgu i Irlan...