Gdańsk zainwestuje w budowę kolejnych buspasów

Gdańsk zainwestuje w budowę kolejnych buspasów
Bartłomiej Leśniewski
23.05.2022, o godz. 8:51
czas czytania: około 2 minut
1

Dziś miejskie autobusy w Gdańsku mają do dyspozycji prawie 6,5 km dedykowanych im pasów. Zarząd Transportu Miejskiego wskazał kolejne odcinki ulic, na których powinny zostać wyznaczone. – Będziemy je budować w miarę pojawiania się środków, także unijnych. Pojawią się też kontrabuspasy – zapowiada ratusz.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Buspasy w Gadańsku mają obecnie 4783 m długości. Na kilku ulicach wyznaczone są też pasy tramwajowo-autobusowe o całkowitej długości 1622 m – stąd też łączna liczba pasów wydzielonych dla komunikacji zbiorowej obejmuje prawie 7 km.

Nowe inwestycje

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na opracowanie koncepcji dla buspasa w ul. Spacerowej łączącej Oliwę z Osową. W przyszłym tygodniu, 24 maja, powinniśmy poznać oferty w tym konkursie. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni wydłużył z kolei buspas w śródmieściu, który prowadzi pojazdy komunikacji miejskiej przez Wały Jagiellońskie, na odcinku od Huciska do przystanków na wysokości Bramy Wyżynnej.

– Obecnie trwają prace projektowe dla planowanego buspasa na ul. Podwale Przedmiejskie, na odcinku od przystanku „Akademia Muzyczna” do przystanku „Brama Żuławska”- będzie to blisko 500 m długości, a także od przystanku „Brama Żuławska” do istniejącego buspasa – około 150 m długości, oraz od przystanku „Żabi Kruk” do Węzła UE – czyli kolejne 400 m. Kolejne buspasy projektowane są aktualnie na ul. Nowej Jabłoniowej, na prawie całym jej odcinku o długości około 2 km – w jednym i drugim kierunku – czytamy w komunikacie gdańskiego magistratu.

Zarząd Transportu Miejskiego wyznaczył już kolejne ulice, w których także powinny pojawić się takie rozwiązania.

Co to jest kontrabuspas

– Przy wyborze projektów kierujemy się przede wszystkim natężeniem ruchu autobusowego, a także potencjalnymi oszczędnościami czasowymi. Realizacja poszczególnych projektów będzie zależeć od możliwości finansowych Miasta Gdańska oraz dostępnego dofinansowania unijnego.  Pod uwagę brane są zarówno klasyczne buspasy, jak również pasy autobusowo-tramwajowe, także inne rozwiązania,  np. kontrabuspasy – zaznacza Dagmara Szajda, Kierownik Sekcji Komunikacji i Marketingu ZTM w Gdańsku.

Pomysł na kontrabuspas (kontrapas autobusowy) z powodzeniem przetestowano wcześniej w Gdyni. możliwy jest do zastosowania na drogach o kilku pasach ruchu w obie strony. Podczas godzin szczytu, gdy np. obydwa pasy drogi w kierunku centrum są zakorkowane – a pasy w kierunku odwrotnym niezbyt obciążone – autobusy wpuszczane są na jeden z pasów którym poruszają się auta w przeciwnym kierunku („od centrum”). – Największym wyzwaniem było zapewnienie pełnego bezpieczeństwa kierowców aut osobowych i autobusów. I to się udało – zapewnia gdański Zarząd Transportu Miejskiego, a gdańscy przewodnicy zapowiadają uruchomienie tego typu dróg u siebie.

gdansk.pl

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (1)


Jarek

Komentarz #170943 dodany 2022-05-23 14:36:13

Jaka budowa buspasów. Wydzielą pasy z dróg które komuna zostawiła. Będzie jeszcze większą tragedia.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024