Reklama

AD1A KEMIPOL [13.12-21.12.24]

Prawie pół miliarda złotych oszczędności dzięki wykorzystaniu zużytego asfaltu

Prawie pół miliarda złotych oszczędności dzięki wykorzystaniu zużytego asfaltu
29.09.2022, o godz. 11:10
czas czytania: około 3 minut
0

- Oszczędności zastosowania destruktu jako substytutu materiału nowego oraz oszczędności przy transporcie kruszyw mogą wynieść w przybliżeniu, w kilkuletniej perspektywie, ponad 400 mln zł – oblicza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. I informuje o krokach podjętych dla sięgnięcia po te korzyści.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pochwaliła się, że wspólnie z branżą budowlaną, jest inicjatorem zmian w przepisach, które ułatwią ponowne wbudowanie destruktu asfaltowego, pozyskanego w trakcie prac drogowych. Dzięki zmianom zwiększy się zapotrzebowanie na sam surowiec wtórny, jak i na jego obróbkę i przygotowanie do ponownego wykorzystania.

Przetargi

Jak zauważa GDDKiA wprowadzenie ułatwień w tym obszarze ma dla i podatników kolosalne znaczenie. – W najbliższych latach planujemy wymianę nawierzchni na odcinkach autostrad i dróg ekspresowych oddanych do użytku przed 2012 rokiem oraz budowę nowych dróg w miejscu istniejących. Obecnie zwiększamy wykorzystanie destruktu poprzez rozpoznanie możliwości jego pozyskania i wykorzystania już na etapie przygotowania kontraktu – czytamy w komunikacie generalnej dyrekcji.

W przetargach stosowane jest specjalne kryterium pozacenowe, na podstawie którego wykonawca deklaruje procent wykorzystania destruktu asfaltowego, pozyskanego w wyniku rozbiórki istniejących nawierzchni w ramach realizowanego zadania.

Praca nad wytycznymi

Maksymalizacja wykorzystania destruktu to również temat przewodni jednego z projektów realizowanych w ramach przedsięwzięcia Rozwój Innowacji Drogowych – RID II. Jego celem jest opracowanie wytycznych, określających zasady powtórnego wykorzystania destruktu asfaltowego.

Wytyczne techniczne będą wykorzystywane przez projektantów, producentów mieszanek mineralno-asfaltowych oraz wykonawców. Wzrost dopuszczalnej zawartości destruktu asfaltowego w mieszankach mineralno-asfaltowych ujęty został także w zaktualizowanych WWiORB (Wzorcowych Warunkach Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych).

Planowane zmiany

Po wejściu w życie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z 23 grudnia 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków utraty statusu odpadów dla destruktu asfaltowego, pojawiły się wątpliwości, zarówno branży jak i GDDKiA. – Dotyczyły one konieczności posiadania zezwolenia na przetwarzanie odpadów do przeprowadzenia procedury utraty przez destrukt statusu odpadu. Zezwolenie jest też konieczne dla dalszego gospodarowania destruktem – objaśnia GDDKiA.

W związku z tym organizacje branżowe oraz GDDKiA skierowały pisma do Ministerstwa Klimatu i Środowiska (MKiŚ) w celu wyjaśnienia tych kwestii. MKiŚ w przekazanej do GDDKiA interpretacji wskazało, że w celu utraty statusu odpadu niezbędne jest przeprowadzenie odzysku (czyli czynności będącej przetwarzaniem odpadów). To wymaga z kolei odpowiedniego zezwolenia.

– Nowe przepisy, w założeniu, miały znacznie ułatwić korzystanie przy budowie dróg z materiału powstałego w wyniku rozbiórki czy remontów tras. Rzeczywistość jest jednak inna. Konieczność uzyskania decyzji zezwalającej na przetwarzanie odpadów wydłuża cały proces i przez to utrudnia ponowne wykorzystanie destruktu asfaltowego – zauważają uczestnicy Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad.

Ich zdaniem niezbędne jest wprowadzenie zmian, które pozwolą znieść część barier formalnych, uczynią przepisy bardziej efektywnymi i ułatwią tym samym wykorzystanie destruktu. – Rezultatem tych działań będą m.in. korzyści środowiskowe, wynikające z uwzględnienia zasad gospodarki o obiegu zamkniętym czy mniejszego zapotrzebowania na transport kruszyw. Efektem będą również znaczne oszczędności budżetowe – zauważa GDDKiA.

 

 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024