Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu podał, że prawie 200 terminali od kilkunastu tygodni działa w autobusach podmiejskich. W poniedziałek poinformowano, że “właśnie zakończono montaż we wszystkich tramwajach MPK w Poznaniu i sukcesywnie trwa instalacja w autobusach MPK w Poznaniu”.
W każdym autobusie zapłacimy kartą
Cały proces uruchomienia systemu miał się zakończyć w I kwartale 2023 r., jednak – jak podkreślono – zaburzenia na rynku dostaw komponentów elektronicznych spowodowały tymczasową niedostępność pewnych elementów do terminali EMV, które są niezbędne do funkcjonowania całej platformy Open Payment System.
Koniec z papierem?
Nowy system rozszerza sieć sprzedaży – przypomniał ZTM – ponieważ nie ma potrzeby zakupu papierowego biletu przed wejściem do pojazdu. Należy jednak pamiętać, że bilet nie jest drukowany, a terminal nie drukuje potwierdzenia transakcji.
“Open Payment System jest nowoczesny, bezpieczny oraz wygodny i prosty w użytkowaniu. To także rozwiązanie ekologiczne i oszczędne, ponieważ bilety nie są drukowane, funkcjonują wyłącznie w postaci elektronicznej” – podkreślono.
Jak kupić bilet?
Aby zakupić bilet za pomocą terminala, należy po wejściu do autobusu lub tramwaju, wybrać bilet na ekranie terminala, a następnie przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub smartfon obsługujący technologię HCE lub NFC. Akceptacja transakcji trwa pół sekundy.
“Pasażerowie będą mieli do dyspozycji zakup jednorazowych biletów czasowych: do 15 minut (4 zł w taryfie normalnej), do 45 minut (6 zł) i do 90 minut (8 zł) oraz krótkookresowy bilet 24-godzinny w cenie 15 zł (na strefę A) lub 20 zł (na strefę A+B+C+D). Dostępne będą również bilety ulgowe” – podał ZTM.
Jeśli transakcja została wykonana kartą zbliżeniową, to właśnie ta karta powinna zostać przyłożona do czytnika kontrolera. Jeśli podróżny będzie płacił za bilet smartfonem z podpiętą kartą, wówczas do czytnika kontrolera będzie trzeba zbliżyć telefon, pamiętając o tym, żeby mieć włączone NFC. Ważność swojego biletu będzie można sprawdzić w terminalu zainstalowanym w autobusie lub tramwaju, którym podróżujemy.
“Dla każdej transakcji zakupu biletu system generuje specjalny numer, tzw. token w postaci ciągu znaków. W przypadku kontroli uprawnienie do przejazdu potwierdzamy kartą płatniczą lub urządzeniem mobilnym, w zależności od tego, w jaki sposób realizowaliśmy transakcję” – wyjaśnił ZTM.
“W praktyce osoba kontrolująca nie ma dostępu ani do numeru karty, ani do środków na koncie pasażera. Po zbliżeniu karty lub smartfona do czytnika kontroler dostaje jedynie potwierdzenie, czy w momencie kontroli dany pasażer posiada zakupiony i ważny bilet” – wskazał ZTM.
Komentarze (0)