W szczegółach opowiemy o wszystkim podczas webinarium, który odbędzie się 15.06. Jednak już teraz zdradzimy kilka ciekawych faktów. Powstawanie elektrowni wiatrowych od 1 lipca 2016 r. blokowała zasada 10H. Oznacza ona odległość elektrowni wiatrowej od budynku mieszkalnego albo budynku o funkcji mieszanej. Odległość musiała być równa lub większa od dziesięciokrotności wysokości elektrowni wiatrowej mierzonej od poziomu gruntu do najwyższego punktu budowli, wliczając elementy techniczne, w szczególności wirnik wraz z łopatami.
Przeszkody w inwestycji
Zasada ta została zliberalizowana 23 kwietnia 2023 r. W przypadku lokalizowania, budowy lub przebudowy elektrowni wiatrowej, odległość elektrowni od budynku mieszkalnego albo budynku o funkcji mieszanej jest równa lub większa od dziesięciokrotności całkowitej wysokości elektrowni wiatrowej. Wyjątek: plan miejscowy określa inną odległość, wyrażoną w metrach, jednak nie mniejszą niż 700 metrów. Nie rozwiązało to jednak wszystkich problemów sytuowania tych instalacji OZE.
Na przeszkody napotyka również realizacja inwestycji w farmy fotowoltaiczne na podstawie decyzji o warunkach zabudowy lub miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Istnieją rozbieżności w interpretacji przepisów dotyczących wydawania decyzji o warunkach zabudowy dla farm fotowoltaicznych. Dodatkowo w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy ustala się rozmieszczenie urządzeń wytwarzających energię z odnawialnych źródeł energii o mocy zainstalowanej większej niż 500 kW, z wyłączeniem:
- wolnostojących urządzeń fotowoltaicznych o mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 1000 kW zlokalizowanych na gruntach rolnych stanowiących użytki rolne klas V, VI, VIz i nieużytki
- urządzeń innych niż wolnostojące.
Zmiana w zagospodarowaniu przestrzennym
26 maja 2023 r. Sejm przyjął ustawę o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw. Najważniejsze “nowości” z punktu widzenia inwestorów obejmą wprowadzenie nowego aktu planistycznego. To plan ogólny gminy w miejsce studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy a także zintegrowanego planu inwestycyjnego. Zmienią się także zasady wydawania decyzji o warunkach zabudowy. Nowelizacja przewiduje m.in., że zmiana zagospodarowania terenu dotycząca niezamontowanych na budynku instalacji OZE lokalizowanych na:
- użytkach rolnych klasy I-III i gruntach leśnych,
- użytkach rolnych klasy IV, o mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 150 kW lub wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej,
- na gruntach innych niż wskazane powyżej o mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 1000 kW – następuje na podstawie planu miejscowego.
Zgodnie z przepisami przejściowym, do dnia utraty mocy przez studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy w danej gminie, zmiana zagospodarowania terenu, dla inwestycji w niezamontowane na budynku instalacje odnawialnych źródeł energii spełniające ww. warunki, może nastąpić również na podstawie decyzji o warunkach zabudowy.
Zapraszamy na webinarium
Więcej o sytuowaniu farm wiatrowych i fotowoltaicznych na podstawie planu miejscowego i warunków zabudowy dowiesz się na webinarze – już 15.06, który poprowadzi Piotr Jarzyński z Kancelaria Prawna Jarzyński & Wspólnicy Sp.k. Zapisy jeszcze trwają.
Komentarze (0)