Według raportu: „Elektromobilność kluczem do rozwoju gospodarczego Polski”, Polska ma potencjał do dalszego dynamicznego rozwoju sektora elektromobilności, opartego na rosnącej świadomości społeczeństwa, wsparciu rządowym i zasobach wykształconych pracowników.
Przezwyciężyć wyzwania
Rośnie udział aut elektrycznych
Jak przypominają autorzy, na koniec 2022 r. na świecie sprzedanych zostało ponad 10 mln pojazdów elektrycznych, czyli 14 proc. ogólnej sprzedaży nowych samochodów. Rok wcześniej auta na prąd stanowiły 9 proc. sprzedaży, a w 2020 r. poniżej 5 proc. Europa była drugim największym rynkiem pod względem sprzedaży – za Chinami. W ubiegłym roku co piąty pojazd sprzedany w Europie był elektryczny, co przekłada się na 2,7 miliona pojazdów.
Konieczne inwestycje
Według raportu, polscy przedsiębiorcy słusznie upatrują szansy na zajęcie kluczowego miejsca w łańcuchu dostaw sektora elektromobilności, jednak aby osiągnąć oczekiwany poziom niezbędne są inwestycje w globalny łańcuch produkcji komponentów do baterii, ogniw, oraz dostaw surowców, a także produkcji pojazdów i infrastruktury ładowania.
Polska już teraz jest jednym z europejskich potentatów produkcji baterii i autobusów elektrycznych, a inwestorzy nie przestają doceniać zalet potencjału intelektualnego i produkcyjnego – zaznacza się. W 2022 r. wielkość eksportu w tej branży wyniosła ponad 12,4 mld euro, z czego 9 mld euro przypadło na baterie, 1,8 mld euro na transformatory, przetwornice, przekształtniki, stacje ładowania. Polska jest też największym eksporterem autobusów elektrycznych w UE – przypomina się w raporcie.
Zgodnie z przytaczanymi prognozami, udział sektora elektromobilności w krajowym PKB będzie notował tendencję wzrostową, a dostępne szacunki do roku 2050 dają szansę na wzrost tego udziału do 5,7 proc. PKB. Jak podkreśla się w raporcie, stymulacja sektora elektromobilności jest ważna, gdyż bez niej możemy spodziewać się spadku znaczenia przemysłu motoryzacyjnego w krajowym PKB.
Badania i rozwój
Polska wraz z rozwojem branży pojazdów z napędami alternatywnymi może w istotny sposób zwiększyć nakłady na badania i rozwój, które docelowo przełożą się na zwiększenie konkurencyjności gospodarki – ocenia się w raporcie. Środki finansowe przeznaczone na rozwój – w postaci zarówno produkcji samych pojazdów, jak i komponentów oraz półproduktów – mogą w istotny sposób zaktywizować polską myśl technologiczną – wskazują autorzy. Większa koncentracja na technologiach przyszłości, w tym na kreowaniu nowych podmiotów i marek, może w istotny sposób utrzymać funkcjonowanie branży samochodowej Polski jako ważnej gałęzi przemysłu – stwierdza raport. Ostrzega się też w nim, że istnieje istotne ryzyko, iż Polska może stać się zależna od importu kluczowych komponentów, technologii i surowców, co z kolei może wpłynąć na niezależność energetyczną i ekonomiczną.
Komentarze (0)