– Przede wszystkim doprecyzowano przepisy dotyczące pierwszeństwa zakupu ciepła ze źródeł odnawialnych i instalacji termicznego przekształcania odpadów oraz tzw. ciepła odpadowego – mówi Małgorzata Miller, radca prawny, M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni s.k. – Rozszerzono możliwości wydania gwarancji pochodzenia na takie rodzaje i nośniki energii jak: biometan, ciepło i chłód oraz wodór odnawialny. Przewidziano również możliwość przystąpienia polskiego organu wydającego gwarancje pochodzenia, do międzynarodowego stowarzyszenia Association of Issuing Bodies („AiB”).
Obniżenie kosztów utrzymania nieruchomości
Wprowadzono również ustawową definicję biometanu oraz ustanowiono zasady i warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania biogazu wytworzonego na potrzeby wytwarzania biometanu lub wytwarzania biometanu z biogazu. Ustanowiono nowy system wsparcia dla wytwórców biometanu oparty o dopłatę do ceny gwarantowanej – tzw. feed-in premium (FiP).
– Stworzono Krajowy Punkt Kontaktowy, który ma na celu zapewnić wsparcie informacyjne dla przyszłych wytwórców energii ze źródeł odnawialnych. Podniesiono także próg mocy do 150 kW przy uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na budowę na roboty budowlane polegające na instalowaniu urządzeń fotowoltaicznych, pomp ciepła oraz wolno stojących kolektorów słonecznych. Uregulowano kwestie sprzedaży energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii bezpośrednio od wytwórcy, czyli umowy Power Purchase Agreement („PPA”). Wprowadzono także nowe możliwości rozliczeń dla prosumentów energii odnawialnej wytwarzających energię na potrzeby części wspólnej budynku wielolokalowego (np. wspólnotom mieszkaniowym, spółdzielniom mieszkaniowym). Opracowane rozwiązanie umożliwi obniżenie kosztów utrzymania nieruchomości – analizuje radca prawny, M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni.
Usprawnienie działalności spółdzielni energetycznych
Nowelizacja zmienia definicję klastra energii, w którego skład musi wchodzić przynajmniej jedna jednostka samorządu, a zakres jego działalności rozszerza o magazynowanie energii. Regulacje wprowadzają też rejestr klastrów. Ustalają zasady współpracy i ich rozliczeń z OSD.
– Istotnym elementem wprowadzonych zmian są przepisy ustanawiające realne wsparcie dla klastrów energii w postaci ulg w uiszczaniu opłat dystrybucyjnych, opłat związanych z systemami wsparcia OZE, wysokosprawnej kogeneracji oraz efektywności energetycznej, które w założeniu mają przyspieszyć rozwój klastrów – mówi Małgorzata Miller (M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni). – Warunkiem skorzystania z tych ulg jest uzyskanie wpisu do rejestru klastrów prowadzonego przez prezesa URE oraz spełnienia minimalnych wymogów stawianych klastrowi energii co do zużycia energii z OZE, mocy zainstalowanej źródeł wytwórczych i magazynów energii oraz pokrycia zapotrzebowania na energię elektryczną własną produkcją.
Znowelizowane przepisy ustawy o OZE zawierają również postanowienia, mające na celu usprawnienie działalności spółdzielni energetycznych, które funkcjonują na podstawie wpisu do rejestru prowadzonego przez dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR). – Zmiany związane z morską energetyką wiatrową, mają natomiast na celu efektywniejsze planowanie rozwoju infrastruktury. Dotyczą m.in. zwiększenia wolumenów aukcyjnych z 5 do 12 GW w latach 2025-2031, czy doprecyzowania przepisów dotyczących wniosku obejmującego wyprowadzenie mocy z morskiej farmy wiatrowej – dodaje ekspertka.
Pomoc operacyjna
Ponadto… – Nowelizacja przewiduje współdzielenie infrastruktury przyłączeniowej przez beneficjentów aukcyjnego systemu wsparcia oraz systemów FIT/FIP. Z zastrzeżeniem, że wytwórca energii elektrycznej w instalacji planowanej do przyłączenia nie korzysta ani nie będzie korzystał z żadnego mechanizmu wspierającego wytwarzanie energii z OZE. Jest to mechanizm łączenia instalacji OZE w ramach jednego przyłącza do systemu elektroenergetycznego, tzw. cable pooling – informuje Małgorzata Miller (M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni).
I zaraz dodaje: – Zmodyfikowano regulacje dotyczące modernizacji instalacji OZE. Aktualnie proces inwestycyjny może polegać na: odtworzeniu stanu pierwotnego lub zmianie parametrów użytkowych lub technicznych instalacji odnawialnego źródła energii, albo przekształceniu OZE w inny rodzaj instalacji odnawialnego źródła energii, z wyłączeniem przekształcenia w instalację spalania wielopaliwowego, albo przekształceniu jednostki wytwórczej niestanowiącej instalacji odnawialnego źródła energii w instalację OZE, z wyłączeniem przekształcenia w instalację spalania wielopaliwowego.
Dla instalacji OZE, które korzystały już z mechanizmów przewidzianych przepisami ustawy OZE, a którym upłynął już okres wsparcia, ustawodawca przewidział możliwość uzyskania nowej pomocy operacyjnej.
Będzie lepiej?
Podsumowując, zmiany dotyczą rynku energii, ciepłownictwa i chłodnictwa. Zawierają rozwiązania dla offshore wind, biometanu, klastrów energii, wsparcia operacyjnego dla OZE i instalacji hybrydowych. Wprowadzają definicję biometanu, rejestr wytwórców biogazu. W przepisach nowelizacji znalazły się również uregulowania dotyczące nośników energii, takich jak wodór odnawialny czy chłód. Polityka klimatyczna UE wyznacza nam kierunek zmian w polskiej energetyce. Do tego zmiany po wyborach parlamentarnych w Polsce. Wydaje się, że będzie lepiej.
Komentarze (0)