13 marca br. podczas sesji plenarnej ENVI, Parlament Europejski przegłosował przyjęcie nowych regulacji dotyczących emisji z transportu drogowego, znanych jako Euro 7. Decyzja ta została poparta 297 głosami, zaledwie 190 posłów były przeciw, zaś 37 wstrzymało się od głosu.
Główne punkty przyjętych środków obejmują:
- Rygorystyczne limity emisji spalin: Autobusy i ciężarówki będą musiały spełniać jeszcze bardziej rygorystyczne normy emisji spalin, zarówno w warunkach laboratoryjnych, jak i rzeczywistych.
- Nowe regulacje dotyczące cząstek stałych: Po raz pierwszy normy UE obejmą limity emisji cząstek stałych (PM10) dla samochodów osobowych i dostawczych.
- Poprawa trwałości akumulatorów: Wprowadzone zostaną minimalne wymagania dotyczące trwałości akumulatorów w pojazdach elektrycznych i hybrydowych.
Alexandr Vondra, sprawozdawca z ECR (Czechy), podkreślił znaczenie osiągnięcia równowagi między celami środowiskowymi a interesami producentów, stwierdzając: – “Chcemy zapewnić przystępność cenową nowych mniejszych samochodów z silnikami spalinowymi dla klientów krajowych, a jednocześnie umożliwić przemysłowi motoryzacyjnemu przygotowanie się do oczekiwanej transformacji sektora.”
Paszport ekologiczny
Paszport ekologiczny pojazdu będzie dostępny dla każdego pojazdu, zawierając kluczowe informacje na temat jego efektywności środowiskowej, takie jak limity emisji zanieczyszczeń, emisje CO2, zużycie paliwa i energii elektrycznej, zasięg elektryczny oraz trwałość akumulatora.
Przyjęcie tych środków stanowi odpowiedź na oczekiwania obywateli dotyczące promowania pojazdów elektrycznych spełniających wysokie standardy trwałości baterii oraz przyspieszenia wdrażania infrastruktury cyfrowej i elektrycznej. Porozumienie teraz oczekuje na formalne zatwierdzenie przez Radę, aby wejść w życie, lecz już teraz stanowi istotny krok naprzód w walce o czystsze powietrze i bardziej zrównoważony transport drogowy w Europie.
Komentarze (0)