W piątek w Sejmie wiceminister finansów Hanna Majszczyk odpowiadała na pytanie o zaawansowanie prac nad ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, który wprowadza reformę finansowania samorządów.
– Jesteśmy na końcówce przygotowania przepisów tej ustawy. Oceniam, że jesteśmy na takim etapie, że w pierwszych dniach przyszłego tygodnia ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego ukaże się jako ustawa przekazana do uzgodnień w normalnej procedurze legislacyjnej – powiedziała Majszczyk.
Dodała, że projekt zostanie przekazany do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu i tam będzie opiniowany.
– Jeśli chodzi o wyliczenia i symulację dochodów samorządów dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego, to chciałam zadeklarować, że w ocenie skutków regulacji tej ustawy będą przedstawione skutki tych zmian dla każdej jednostki samorządu oddzielnie. Każda z nich będzie mogła się odnaleźć i sprawdzić przełożenie tych zmian na ich sytuację finansową. Będzie to zaprezentowane w taki sposób, że zostaną podane symulacje w sytuacji, gdyby nie zostały wprowadzone żadne zmiany oraz obok symulacje dochodów, jakie te jednostki uzyskają, jeżeli ustawa zostanie przez wysoką izbę przyjęta – powiedziała wiceminister finansów. Dodała, że jeszcze nie może przedstawić szacunków skutków finansowych proponowanych przepisów, bo nadal trwają wyliczenia.
Waloryzacja
Jak wynika z informacji zawartej w wykazie prac programowych i legislacyjnych rządu, w projekcie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego proponuje się, aby dochody samorządów z tytułu PIT i CIT liczone były jako procent od dochodów podatników danego podatku z terenu danej JST (obecnie dochód samorządów z tytułu PIT i CIT naliczany jest od podatku należnego danej JST). Co do zasady byłby to dochód podatników z ostatniego najbardziej aktualnego roku, za który dane o dochodach podatników są dostępne. Jednocześnie dochód podatników PIT/CIT byłby waloryzowany do warunków roku budżetowego.
W informacji dodano, że każda kategoria samorządu terytorialnego będzie miała określony procentowy udział w dochodach podatników PIT i CIT oraz że proponuje się rozszerzenie obecnego katalogu dochodów z PIT, w których samorządy terytorialne partycypują, również o podatek pobierany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Potrzeby finansowe
Projektowana ustawa wprowadza, zamiast obecnych części subwencji ogólnej, pojęcie potrzeb finansowych JST, które to potrzeby będą podlegać finansowaniu zwiększonymi dochodami z tytułu PIT i CIT i w mniejszym stopniu subwencją ogólną. Potrzeby finansowe będą elementem kalkulacyjnym do ustalenie subwencji ogólnej z budżetu państwa.
W informacji dodano, że proponuje się uwzględnianie następujących potrzeb finansowych: wyrównawczych (chodzi o wyrównywanie różnic w dochodach oraz uwzględnienie potrzeb wydatkowych samorządów), oświatowych (obejmujących także edukację przedszkolną), rozwojowych (dotyczą inwestycji) oraz ekologicznych i uzupełniających.
W projektowanej ustawie zakłada się także wydzielenie miast na prawach powiatu jako odrębnej kategorii samorządów, korzystających z finansowania.
Komentarze (0)