Rządowe Centrum Legislacyjne opublikowało projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wysokości opłaty za nadanie indywidualnego kodu identyfikacyjnego, uznanie kodu oraz ich utrzymanie w systemie teleinformatycznym oraz w sprawie terminu wnoszenia opłat w roku 2025.
Nowe przepisy EIPA
– Projektowane rozporządzenie ma na celu dalsze prowadzenie i usprawnianie Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych (EIPA), będącej rejestrem publicznym, prowadzonym w celu zapewnienia użytkownikom pojazdów elektrycznych, pojazdów napędzanych gazem ziemnym lub wodorem informacji ułatwiających korzystanie z infrastruktury paliw alternatywnych – podał resort w uzasadnieniu.
Ministerstwo wyjaśniło, że rejestr zawiera informacje o współrzędnych ogólnodostępnych stacji ładowania, stacji gazu ziemnego i stacji wodoru, na których jest świadczona usługa tankowania wodoru, aktualnych cenach paliw alternatywnych oraz dostępności punktów ładowania zainstalowanych w ogólnodostępnych stacjach ładowania. Wskazano, że obecnie obowiązuje rozporządzenie z 7 lipca 2023 r. Minister klimatu do 15 grudnia 2024 r. jest zobowiązany do wydania nowego rozporządzenia, określającego wysokość opłaty na rok 2025.
Stałe opłaty
– Ułatwienie prowadzenia rejestru i jego ulepszanie było możliwe przez wprowadzenie stosunkowo niewielkiej opłaty, którą ponoszą obecnie dostawcy usług ładowania (50 zł od dostawcy) oraz operatorzy ogólnodostępnych stacji ładowania, stacji gazu ziemnego lub stacji wodoru, na których świadczona jest usługa tankowania wodoru (10 zł od stacji) – poinformowało ministerstwo, zaznaczając, że opłata ma być stała. Resort dodał w Ocenie Skutków Regulacji, że – wysokość stawki nie ulega zmianie i w każdym miesiącu, czyli także w pierwszym miesiącu, kiedy nastąpiło nadanie numeru wynosi odpowiednio 10 zł albo 50 zł.
W projekcie rozporządzenia określono, że opłata ma być wnoszona najpóźniej do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nadano numer EIPA, uznano kod lub utrzymywano numer EIPA albo kod w systemie teleinformatycznym. – Rozwiązanie to pozwala ujednolicić terminy wnoszenia opłat oraz nie powoduje powstawania nadpłat po stronie operatorów. Opłaty są pobierane za faktycznie utrzymywane w systemie stacje – wyjaśniono.
Ile wynosi koszt rejestru?
Rejestr prowadzony przez Prezesa Urzędu Dozoru Technicznego (UDT) jest publicznie dostępny oraz aktualizowany w czasie rzeczywistym. Jak podano w uzasadnieniu do projektu, szacunkowy roczny koszt prowadzenia rejestru, zgodnie z informacjami przekazanymi przez UDT, wynosi około 350 tys. zł. Dodano, że koszt ten jest “porównywalny w stosunku do kwoty podanej w roku ubiegłym”.
– W kwocie tej uwzględniono koszty hostingu, w tym koszt serwera, licencje oraz koszty pracownicze. Ponadto, zaplanowano prace związane z integracją systemu w ramach Unii Europejskiej oraz działania rozwojowe takie jak nowe, elastyczne API, dodanie filtrów mapy stacji, utworzenie wyszukiwarki stacji na podstawie adresu oraz usprawnienie panelu administracyjnego operatora – poinformowano w uzasadnieniu. Podkreślono, że do marca 2022 r. koszty funkcjonowania rejestru ze środków własnych pokrywał Urzędu Dozoru Technicznego.
Według autorów projektu zaproponowana na 2025 r. wysokość stawki pokryje koszty prowadzenia rejestru. Obecnie jest w nim prawie 7000 punktów ładowania pojazdów energią elektryczną na terenie całej Polski. – W związku z tym zasadnym jest utrzymanie opłat, których wysokość, przy kosztach prowadzenia takiej działalności, jest stosunkowo niska i pozwala na sprawne prowadzenie rejestru przez UDT – stwierdzono w uzasadnieniu.
Komentarze (0)