Trzy komponenty opłaty
Jak przypomniano w Ocenie Skutków Regulacji (OSR) aktualnie pojazdy wnoszą stawkę jednej opłaty, mającej charakter opłaty infrastrukturalnej (służącej odzyskaniu kosztów budowy infrastruktury drogowej), której stawki są zróżnicowane ze względu na klasę emisji EURO pojazdu.
“Zgodnie z przepisami zawartymi w projektowanej ustawie pojazdy poruszające się po sieci dróg płatnych będą regulowały opłatę elektroniczną, składającą się z trzech komponentów: opłaty infrastrukturalnej – dotychczas pobieranej (…), opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładanej na podstawie emisji CO2 pojazdu – nowej opłaty, różnicowanej ze względu na klasę emisji CO2 i opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładanej ze względu na zanieczyszczenie powietrza – nowej opłaty, różnicowanej ze względu na klasę emisji EURO” – podano w OSR.
Zachęta do wymiany floty
Jak podano w OSR, planowana zmiana wynika z potrzeby wdrożenia do polskiego prawa nowej dyrektywy Unii Europejskiej.
“Zmiana zasad nakładania opłat drogowych ma służyć zachęcaniu użytkowników pojazdów ciężkich do wymiany floty użytkowanych pojazdów na pojazdy spełniające najbardziej surowe normy środowiskowe poprzez gratyfikację w postaci ulgowych stawek opłat drogowych. Jednocześnie na użytkowników pojazdów ciężkich, które nie spełniają aktualnych norm środowiskowych, wymaganych od producentów nowych pojazdów nakładane są dodatkowe opłaty” – wyjaśniono w OSR.
Komentarze (0)