Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Miliard złotych na 65 nowych tramwajów dla Górnego Śląska

Miliard złotych na 65 nowych tramwajów dla Górnego Śląska
Bartłomiej Leśniewski
16.12.2024, o godz. 10:14
czas czytania: około 3 minut
0

Tramwaje Śląskie zaakceptowały oferty otrzymane w ponowionych przetargach na 65 nowych wozów. Spółka zamierza kupić 55 tramwajów 25-metrowych i 10 wagonów 13-metrowych.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Po unieważnieniu pod koniec sierpnia br. przez Tramwaje Śląskie dwóch prowadzonych od czerwca postępowań na zakup takich wozów, dofinansowany środkami Unii Europejskiej perspektywy finansowej 2021-27, spółka niemal natychmiast ogłosiła ponowione, bardzo podobne postępowania. Większe z nich podzieliła jedynie na części.

Dlaczego nowy przetarg

Jak wynika z informacji na platformie przetargowej TŚ, spółka zdecydowała się zaakceptować oferty tych samych jedynych wykonawców, którzy zgłosili się w ponowionych przetargach. Choć są one nieco tańsze, niż w pierwotnych postępowaniach, nadal znacznie przekraczają przygotowany budżet.

W większym postępowaniu, w części dot. 10 tramwajów 25-metrowych Pesa zaproponowała cenę 170,5 mln zł brutto przy budżecie 136,7 mln zł. W część dotyczącej 55 tramwajów, w tym 35 w zamówieniu podstawowym, Pesa zaproponowała cenę 935,1 mln zł brutto przy budżecie 760,5 mln zł (w tym w budżecie na zamówienie podstawowe 422,3 mln zł i na opcję 338,2 mln zł; łączny budżet na 65 tramwajów 897,2 mln zł jest identyczny, jak w pierwszym przetargu).

W mniejszym postępowaniu ponownie zgłosił się Modertrans, oferując za 10 tramwajów 13-metrowych cenę 96,8 mln zł brutto (w ponowionych postępowaniu TŚ nie podały dotąd budżetu).

W unieważnionym w sierpniu przetargu na tramwaje 25-metrowe Pesa oczekiwała ceny za całe zamówienie 65 pojazdów 1,137 mld zł (przy budżecie 897,2 mln zł), a w przetargu na 10 tramwajów 13 metrowych Modertrans proponował 101,7 mln zł brutto (przy zakładanym budżecie 64 mln zł).

Ponowione większe zamówienie podzielone jest na części wynikające z intencji współfinansowania zakupów. W pierwszej z nich zamawianych jest 10 pojazdów 25-metrowych jednokierunkowych – z terminem dostawy 16 miesięcy, pod kątem współfinansowania środkami Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności – KPO.

W drugiej części większego zamówienia zamawianych jest 20 wagonów 25-metrowych jednokierunkowych oraz 10 wagonów 25-metrowych dwukierunkowych. Tutaj termin wykonania zamówienia ustalono na 42 miesiące od daty podpisania umowy – przy założeniu współfinansowania środkami programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko – FENX.

W mniejszym przetargu spółka zamawia 10 fabrycznie tramwajów z terminem realizacji zamówienia 16 miesięcy – również ze względu na założenie współfinansowania środkami KPO.

30 linii w 12 miastach

W poprzedniej europejskiej perspektywie finansowej spółka kupiła przy wsparciu unijnym łącznie 55 nowych pojazdów – 45 dłuższych z Pesy i 10 krótszych z poznańskiego Modertransu.

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce; spółka obsługuje blisko 30 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego, w tym niespełna 30 km w zajezdniach.

TŚ do niedawna należały do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a ponad 47 proc. udziałów miały Katowice. Po zmianach do Katowic należy 55,4 proc. udziałów spółki – stolicy regionu swoje akcje zdecydowały się przekazać poprzednie władze Zabrza. Pozostałe miasta przekazały udziały GZM, która ma ich łącznie 44,6 proc.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ZM WEBINAR6 Fundacja Sendzimira [25.11-18.12.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024