Po unieważnieniu pod koniec sierpnia br. przez Tramwaje Śląskie dwóch prowadzonych od czerwca postępowań na zakup takich wozów, dofinansowany środkami Unii Europejskiej perspektywy finansowej 2021-27, spółka niemal natychmiast ogłosiła ponowione, bardzo podobne postępowania. Większe z nich podzieliła jedynie na części.
Dlaczego nowy przetarg
Jak wynika z informacji na platformie przetargowej TŚ, spółka zdecydowała się zaakceptować oferty tych samych jedynych wykonawców, którzy zgłosili się w ponowionych przetargach. Choć są one nieco tańsze, niż w pierwotnych postępowaniach, nadal znacznie przekraczają przygotowany budżet.
W większym postępowaniu, w części dot. 10 tramwajów 25-metrowych Pesa zaproponowała cenę 170,5 mln zł brutto przy budżecie 136,7 mln zł. W część dotyczącej 55 tramwajów, w tym 35 w zamówieniu podstawowym, Pesa zaproponowała cenę 935,1 mln zł brutto przy budżecie 760,5 mln zł (w tym w budżecie na zamówienie podstawowe 422,3 mln zł i na opcję 338,2 mln zł; łączny budżet na 65 tramwajów 897,2 mln zł jest identyczny, jak w pierwszym przetargu).
W mniejszym postępowaniu ponownie zgłosił się Modertrans, oferując za 10 tramwajów 13-metrowych cenę 96,8 mln zł brutto (w ponowionych postępowaniu TŚ nie podały dotąd budżetu).
W unieważnionym w sierpniu przetargu na tramwaje 25-metrowe Pesa oczekiwała ceny za całe zamówienie 65 pojazdów 1,137 mld zł (przy budżecie 897,2 mln zł), a w przetargu na 10 tramwajów 13 metrowych Modertrans proponował 101,7 mln zł brutto (przy zakładanym budżecie 64 mln zł).
Ponowione większe zamówienie podzielone jest na części wynikające z intencji współfinansowania zakupów. W pierwszej z nich zamawianych jest 10 pojazdów 25-metrowych jednokierunkowych – z terminem dostawy 16 miesięcy, pod kątem współfinansowania środkami Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności – KPO.
W drugiej części większego zamówienia zamawianych jest 20 wagonów 25-metrowych jednokierunkowych oraz 10 wagonów 25-metrowych dwukierunkowych. Tutaj termin wykonania zamówienia ustalono na 42 miesiące od daty podpisania umowy – przy założeniu współfinansowania środkami programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko – FENX.
W mniejszym przetargu spółka zamawia 10 fabrycznie tramwajów z terminem realizacji zamówienia 16 miesięcy – również ze względu na założenie współfinansowania środkami KPO.
30 linii w 12 miastach
W poprzedniej europejskiej perspektywie finansowej spółka kupiła przy wsparciu unijnym łącznie 55 nowych pojazdów – 45 dłuższych z Pesy i 10 krótszych z poznańskiego Modertransu.
Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce; spółka obsługuje blisko 30 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego, w tym niespełna 30 km w zajezdniach.
TŚ do niedawna należały do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a ponad 47 proc. udziałów miały Katowice. Po zmianach do Katowic należy 55,4 proc. udziałów spółki – stolicy regionu swoje akcje zdecydowały się przekazać poprzednie władze Zabrza. Pozostałe miasta przekazały udziały GZM, która ma ich łącznie 44,6 proc.
Komentarze (0)