Reklama

AD1A TOMRA [15.04-15.05.24]

Ministerstwo rozda świetlówki

Ministerstwo rozda świetlówki
21.08.2009, o godz. 15:45
czas czytania: około 2 minut
0

Propagowanie racjonalnych i oszczędnych sposobów korzystania z energii to główny cel kampanii informacyjnej Ministerstwa Gospodarki: „Czas na oszczędzanie energii”.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b Biuro Rozwoju Gdańska – rekrutacja [26.04.24-25.05.24]

Jednym z obszarów, gdzie skutecznie można zmniejszyć zużycie energii jest oświetlenie. Energooszczędne technologie oświetleniowe pozwalają na 80 proc. redukcję zużycia. Zastąpienie tylko 1 tradycyjnej żarówki świetlówką energooszczędną pozwala zaoszczędzić w ciągu roku ponad 26 zł i ograniczyć emisje CO2 o 62 kg. Wymiana żarówek w 13 mln polskich gospodarstw domowych (średnio po 5 punktów świetlnych) dawałaby oszczędność na poziomie 4 TWh, czyli ponad 3,5 proc. rocznego krajowego zużycia energii elektrycznej netto. Wyższą cenę energooszczędnych świetlówek w pełni rekompensuje ich większa trwałość (do 8 lat) oraz efektywność (5-krotnie mniejsze zużycie energii).

Zgodnie z zapisami dyrektywy 2006/32/WE w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych sektor publiczny powinien pełnić wzorcową rolę w zakresie oszczędności energii. W ramach programu promocji efektywności energetycznej w Polsce, Ministerstwo Gospodarki zakupiło świetlówki energooszczędne z zamiarem przekazania ich wszystkim gminom w Polsce. Akcja ta ma na celu wzmocnić działanie na rzecz poprawy efektywności energetycznej w gminach, a także inspirować do poszukiwania innych energooszczędnych rozwiązań.

Intencją pomysłodawców projektu jest dotarcie do lokalnego społeczeństwa i zmiana postaw na proenergooszczędne. Świetlówki zostaną rozdystrybuowane do poszczególnych urzędów wojewódzkich na koszt Ministerstwa, natomiast przedstawiciele gmin będą mogli je odbierać przy okazji wizyt w urzędach, bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

W ramach kampanii przygotowane zostały także broszury promocyjno-informacyjne „Inteligentna energia”. Opracowania te mają propagować wiedzę na temat energooszczędnych technologii i ich racjonalnego wykorzystania w życiu codziennym. Materiały mają charakter poradników użytkownika i są adresowane do dwóch rodzajów odbiorców. Jedna z nich dedykowana jest wytwórcom, dystrybutorom i sprzedawcom urządzeń AGD i RTV. Druga z kolei przeznaczona jest dla użytkowników tych urządzeń.

Z badań statystycznych wynika, że Polacy w niewielkim stopniu stosują rozwiązania sprzyjające ograniczeniu zużycia energii. Jedynie 2,5 proc. źródeł światła w polskich domach to energooszczędne świetlówki – co jest jednym z najniższych wskaźników w Unii Europejskiej. Ponadto odejście od tradycyjnych żarówek jest elementem unijnej strategii wzrostu efektywności energetycznej i walki ze zmianami klimatycznymi. Modernizacja źródeł światła w skali Unii Europejskiej pozwoli ograniczyć emisję CO2 o 15 mln ton rocznie. Są to oszczędności porównywalne z poziomem produkcji 10 średniej wielkości elektrowni.

źródło: mg.gov.pl

Tagi:

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024