Austria: „Bilet klimatyczny” na cały rok i wszystkie środki transportu publicznego za 1095 euro

Austria: „Bilet klimatyczny” na cały rok i wszystkie środki transportu publicznego za 1095 euro
MŁ/PAP
28.10.2021, o godz. 8:48
czas czytania: około 2 minut
0

We wtorek uruchomiono w Austrii proekologiczny projekt – tzw. bilet klimatyczny (Klimaticket). To roczna karta sieciowa, ważna w transporcie publicznym na terenie całego kraju, której koszt to 1095 euro. Karta ma przede wszystkim „ułatwić dojeżdżającym pożegnanie z samochodami” – informuje „Kronen Zeitung”.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Jeden bilet na wszystkie środki transportu publicznego w całej Austrii działa już od wtorku. „Minister ochrony klimatu Leonore Gewessler (Zieloni) zdołała zrealizować projekt, który wcześniej nie powiódł się innym rządom” – podkreśla „Kronen Zeitung”. „Uruchomienie projektu nie było łatwe, było to gigantyczne zadanie ministerstwa, ale ostatecznie wszystkie kraje związkowe i stowarzyszenia transportowe znalazły się razem na pokładzie” – dodaje.

Miał kosztować mniej niż 1 euro za dzień

Początkowo zakładano, że koszt biletu będzie niższy (1 euro dziennie w każdym kraju związkowym), jednak prawie we wszystkich krajach stanęło ostatecznie na wyższej cenie. Rząd federalny przeznaczył na pokrycie kosztów projektu 96 mln euro na 2021 r. i 150 mln euro na 2022 r. Zakładano sprzedaż kart w pierwszym roku projektu na poziomie 100 tys. Tymczasem od 1 października – dnia rozpoczęcia przedsprzedaży – karty zakupiło już ponad 75 tys. osób.

„Dane dotyczące przedsprzedaży pokazują, że ludzie chcą zmian i chcą podróżować w sposób przyjazny dla klimatu” – podkreśla „Kronen Zeitung”. Dodatkowo do końca października zaoferowano rabat – karta kosztuje 949 zamiast 1095 euro. Zniżki przewidziano także dla młodzieży, osób niepełnosprawnych i rodzin wielodzietnych.

Taniej niż w Niemczech i Szwajcarii

Niemiecki dziennik „Tagesschau” podkreśla, że w porównaniu z Niemcami, „nowa austriacka karta roczna jest bardzo tania”. Na kartę Deutsche Bahn „Barnard 100” trzeba wydać ponad 4 tys. euro, w Szwajcarii koszt podobnego abonamentu to ok. 3 tys. euro. „Jednak Niemcy są znacznie większym krajem niż Austria, dlatego mają również znacznie większą sieć kolejową. Ale sieć transportu publicznego w małej Szwajcarii jest znacznie lepiej rozwinięta niż w Austrii” – zaznacza „Tagesschau”.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024